Your message has been szent
Amúgy Bourel fotói majdnem semmivel nem mondanak többet, mint húsz éve Féner Tamás több kötetet megtöltő, nagy hatású felvételei. Sőt, míg Féner képes volt sokszor egyetlen képbe sűríteni a holokausztot túlélő pesti zsidók hithez, tradícióhoz, kultúrához ragaszkodó folytonosságvágyát, Bourel igen szűk metszetet lát az egész zsidó újjáéledésből. Fényképein haszid fiatalok, a lubavicsi közösség ismert tagjai, zsidó ünnepek és hétköznapok szereplői ismétlik ugyanazokat a mozdulatokat, mint apáik és nagyapáik. Iskolai purim, zsinagógai hanuka, néhány jellegzetes zsáner a pesti zsidónegyedből, idősek és fiatalok, tanulók és oktatók jelennek meg, de mintha nem a XXI. században lennénk. Valójában még a pesti közeg sem karakteres, bármelyik működő európai zsidó negyedben készülhettek volna ezek a fotók.
Hogy a kiállítás mégsem fullad nosztalgikus párába, az Závada Péter szövegeinek köszönhető. Versekkel, a fekete-fehér fotográfia minőségére reflektáló, árnyalt, költői szövegekkel, személyes tónusokkal, iróniával gazdagított asszociációi eleven közegbe helyezik ezt a mozdulatlan világot. Értelmeznek és ellenpontoznak a mondatok, keresik a fonalat a hagyománytisztelet és a kortárs életérzés között. Kívülről, de nagyfokú empátiával figyelik és kommentálják a képeken megjelenített világot. Pillanatnyi szösszenetek, mégis olyan koherens szöveggé állnak össze, amelyek erős hálóként megtartják, sőt a mába ágyazzák Bourel fotóit és finoman replikáznak a kiállítás helyszínére, a zsinagóga üres terére is. Ezek a mondatok önnön létükkel bizonyítják a fiatal közösségek által újraélesztett pesti zsidó szellemiséget, ami Bourel óvatos képeiről hiányzik.