A zsidó mozzanat

Képző

A hetvenes években Halász Péter legendás lakásszínházának tagja volt, színész és szerző, avantgárd költő. A kádári kultúrpolitika nem fogadta be az új hangot, a csapat szétszéledt a világban. Lajtai Péter elszakadt a magyar nyelvtől mint kifejezőeszköztől. Izraelben, Európában, majd Amerikában élt, és csak néhány éve, Budapestre visszatelepülve fordult a képzőművészet felé. De képeinek szerkesztésmódja megőrzött valami alapvetően nyelvhez kötődő vonást: az elemek variációját, a folyamatszerűséget, a feszes szintaxist.

A Zsidó Múzeumban most bemutatott fotófestményei az utóbbi két évben születtek és túlléptek a korábbi képek metafizikai témáin, illetve body-arttal való találkozás fázisán. A gigantikus mátrixok alapját digitális makrofotók képezik, melyek annyira közelről mutatják a tárgyak, textúrák, formák részleteit, hogy már eltűnnek a konkrét, felismerhető, azonosítható elemek és az egész, szigorú négyzetekbe rendezett kompozíció az anyag felbontása, az elemi részecskékbe behatoló vizsgálódás felé indul. Csakhogy miközben szétolvadnak az anyag tulajdonságai, mégis ráismerünk egy-egy zsidó rituális tárgyra: a menóra íves karjaira, az imasál csíkos szövésére, a zsidó imához használt vékony bőrszíj tekervényeire.

Hogy ez a határozott tárgyválasztás, ez a látszólag szűkre szabott eszköztár a hithez, a vallásgyakorláshoz kötődik, vagy egy félig már eltűnt világ emlékeit dolgozza föl, csak a képek előtt megállva, elmélyülve, az ismétlődő variációk részleteiben válik világossá. Lajtai számára a hit nem a hagyomány tiszteletét, hanem a részletek megdolgozását, a saját viszony létrehozását jelenti. Felbontja a tradícióval átörökített tárgyak formáit, közéjük vegyíti a hétköznapi élet banális kellékeit ? felmosórongyot, tövises ágat ?, és ezáltal szakralitással telíti a mindennapokat is. Nem szimbólumokat képez, hanem az anyagától megfosztott, éteri lényeget alakítja képpé. Szuperközeliben lehetetlen eldönteni, hogy egy imasál részletét látjuk, vagy egy durva rongyét, de mindegy is: a szentség maga a vizsgálat, a matériát felbontó szellemi művelet eredménye. Az alkotó ember magában hordozza, emlékképek, örökölt hit vagy megélt pillanatok formájában éli meg az anyagtalannal, az abszolút szellemmel való találkozást. Malevics fekete négyzete Lajtai Péternél a macesz összetöredezett dirib-darabjainak közepén trónol, mint a képtilalmat elrendelő Örökkévaló, mint a világ részleteit elnyelő fekete lyuk.

A nagyításban néhol teljesen eltűnnek kontúrok, beégnek a fények és egy-egy kép-mátrix valóságos pszichedelikus vízióvá emelkedik, a szétolvadt valóság egy azon túli dimenzióba vezet. A Zsidó Múzeum ezzel a kiállítással új útra indulhat: a tradicionális értékek megjelenítése mellett végre elmozdulhat a hit, a vallás, a szellemi vonatkozás alkotói újraértelmezése felé.