Bauhaus100 logótervek, piktogramok, képeslapok, bélyegek és plakátok szerepelnek azon a két termen átívelő installáción, amely a Kassák Múzeum re:flex című kiállításának munkáit foglalja keretbe. A szeptember 1-jéig látható tárlaton a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervezőgrafikusainak munkáin figyelhetjük meg, hogy miként viszonyul egy fiatal generáció a Bauhaus nyitott, kísérletező gondolkodásmódjához.
Egy izgalmas témafelvetésű kiállítást vizuálisan nem mindig sikerül jól átadni, a Kassák Múzeum újonnan nyílt, a Moholy Nagy Művészeti Egyetem tervezőgrafikus hallgatóit bemutató kiállításán azonban ezúttal vagányra vették a figurát.
A re:flex címú tárlat témája friss és pezsgő, a látvány, a Vargha Balázs tervezte arculat merész és figyelemkeltő, amely inkább kiemeli a bemutatott munkákat, mintsem rájuk telepedne. A magas, két termen átívelő építmény ugyanis úgy működik, mint egy kirakat: bevonzza a tekintetet, és ráirányítja a figyelmet a kiállított művekre, a kiadványokra és könyvtervekre, a bélyegekre és képeslapokra, az arculatokra és betűtervekre, valamint a web- és hangdesign munkákra. Az építmény felső részén találjuk a plakátokat és arculatterveket, míg a középső rész polcos rekeszekből áll, ahová az elkészült kiadványok, könyv-tárgyak és diplomamunkák kerültek. Ezeket akár kézbe is vehetjük, végiglapozgathatjuk.
Nagyon ötletesek a Walter Gropius és Moholy-Nagy László által alapított Bauhausbücher sorozat újraértelmezései, például Tóth Boldizsár kimetszett könyvgerince vagy Batke Bendegúz tervének lapszélei, amelyek különféle mintázatokat rajzolnak ki. Talán a leginkább figyelemreméltó Szepes Krisztina Lujza terve, amely a könyvkötés folyamatát is láthatóvá teszi: a borítót nem ragasztja rá a gerincre, így a papírlapok egymáshoz kapcsolódásai szabadon megfigyelhetők. Ezt a kiadványt nemcsak fotón láthatjuk a kiállításban, hanem meg is foghatjuk.
A Bauhaus100 logótervek között találunk olyanokat, amelyek finoman játszanak a betűkkel, de még az olvashatóságon belül maradnak, például Szabó Gyöngyi terve, amelyben a B betű Bauhaus-szék formájában jelenik meg. Aztán vannak olyan tervek is, amelyek maguk mögött hagyják az olvashatóságot: Somogyi Zoltán logója inkább hanghullámokra emlékeztet, Nagy Dorottya pedig egy B betű és a 100-as összemosásával alakította ki logóját.
Az elkészített kiadványok között is számos átgondolt és kreatív megoldást láthatunk. A Poket zsebkönyvek arculatának tervezője, Kiss Benedek Kristóf egy betonból öntött ?könyvzsebet? hozott erre a kiállításra, amely letisztultságában és határozott megjelenésében Herbert Bayer tervezőgrafikus munkássága előtt tiszteleg.
Vándor Rita Breuer ülőbútoraival foglalkozó kiadványát egy szétnyitható, fémvázas tartón prezentálja, amelyhez Breuer csővázas székei adhatták az inspirációt. A kiadvány különlegességei még a kihajtható lapok, amelyek térbelivé varázsolják a szövegben említett példákat.
Kozma Gábor Moholy fénnyel kapcsolatos munkái című kötetének egy fénylő, tükrös borítót álmodott meg. Kovács Mónika könyvének borítóján köszön vissza a Bauhaus szellemisége: térbeli, felhőkarcolószerűen kiugró formák sokaságából megalkotott kompozíciót készített a kiadvány elejére. Hasonlóan klassz Vándor Rita padlószőnyeggel borított kötete is.
E munkák nemcsak külsejükkel vonzzák be a figyelmüket, precíz és alaposan átgondolt a belső oldalak tipográfiája, színválasztása és technikai megoldása is.
Elegáns és letisztult a Budapest100 eseményhez kapcsolódó, az Irányi utca 8.-ról készített kiadvány és a felette szereplő plakát is. Cseh Júlia Margit Budapest100-as, a Dobsinai utca 12. szám alatti házhoz készített plakátja pedig igazán figyelemreméltó: a tervezőgrafikus lelelményesen montírozta egybe a 12-es számot és az épületet, kiegészítve néhány olyan részlettel, például egy nagy piros körrel, amelytől igazán bauhausos hangulata lett a plakátnak.
Ötletes megvalósításokra bukkanhatunk a Bauhaus-inspirálta piktogramok, bélyegek, képeslapok között, láthatunk még izgalmas plakátterveket, amelyeket a Bauhaus100, a Budapest100 eseményekhez készítettek, és olyanokat is, amelyeket e kiállítás beharangozójának szántak.
A munkák közül kiemelkedik még Tóth Lili Bauhaus tea by Joseph Albers névre keresztelt csomagolása, amelynek olyan bravúros részletei vannak, mint a fényes belső és a két irányból nyíló rekeszek.
Ha pedig mindez nem lenne elég, akkor a falakon a hallgatók Bauhaus-inspirálta betűterveiben mélyedhetünk el, kiválaszthatjuk a kedvenceinket, és dönthetünk arról is, hogy számunkra melyik tipográfia követi le legtisztábban a Bauhaus szellemiségét.
Fotók: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond