Álomba burkolózik a Müpa

Zene

 

A valós világtól elforduló XVIII-XIX. századi zeneszerzők gyorsan közkedveltté vált éjszakai zenékkel (notturnókkal-noktürnökkel) kényeztették a biedermeier-korai romantika közönségét. A 2009/2010-es Matinékoncerteket nyitó szeptember 27-i programot a Háry János előjátéka indítja, amelyet Kodály a Kezdődik a mese címmel szignált. Majd sorra szólalnak meg a klasszika és romantika legnépszerűbb álomzenéi (Mozart Egy kis éji zenéje, Chopin Esz-dúr Nocturne-je, Schumann Álmodozása), majd ízelítőt kap a közönség a XX. század éjszakai zenéiből Satie Nocturne-je és Bartók Szabadban című ciklusának híres (Az éjszaka zenéje) tétele alapján. A szóló zongora és a zenekar váltakozó megszólalása után egy romantikus concerto, Grieg a-moll zongoraversenyének lassú tétele következi.

 
A második rész Berlioz Fantasztikus szimfóniájával foglalkozik: bemutatja a szeretett nőt megjelenítő rögeszmés dallamot (idée fixe) és a hozzá kapcsolódó történetet. A mű programjának álomszerűsége, fantasztikus, már-már szürreális jellege illeszti a darabot műsorba, egyúttal alkalmat kínál a romantikus kifejezésmód plasztikus bemutatására.
 
A zongoránál az ifjú tehetségből lassan világklasszissá nevelkedett Tóth Péter ül, aki minden körülmények között azt szeretné tolmácsolni, amit - érzése és ismeretei szerint - az adott komponista szándékozhatott egykoron. "Miközben játszom, megpróbálok száz százalékosan az adott műre koncentrálni, és minden erőfeszítésemmel megpróbálom hitelesen előadni. Ez nyilván nem sikerülhet. De talán ettől szép. Nem tudom megbeszélni a zeneszerzővel, nem tudom tőle megkérdezni, hogy pontosan mit akart, így képzelte-e, amikor megírta a darabot. Ebben a kotta a nagy segítség."
 
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekart vezényli és a műsort vezeti: Kesselyák Gergely.