Bachtól a B-A-C-H-ig

Zene

Karasszon Dezső

Már kiválasztotta azokat a műveket, amelyek - elképzelése szerint - leginkább megfelelnek a hangszer "személyiségének". Végiggondolta azt is, mely darabokkal tud a legtöbbet mondani a széksorokban majd helyet foglaló érdeklődőknek, és próbálgatja, kóstolgatja a 92 regiszter, 5 manuál és közel 7000 síp megszólalási lehetőségeit.

Megtapasztalja mi valósul meg a nézőtér különböző pontjain abból a hangzásból, amit ő a mechanikus, illetve az elektronikus játszóasztal mellett alakít ki. Eldönti, hol kell a Bach-triószonáta csellistájának, majd a Koloss István-mű ütőhangszeresének helyet foglalnia az optimális kamarazene-elhelyezkedéshez. Megbeszéli a karmesterrel, hogyan szólhat valóban versenyműként a tengeri balesetben fiatalon elhunyt Marco Bossi orgonakoncertje.

Csillognak az orgonasípok, félig nyitottak a zengőkamrák, a levegőben a várakozás izgalma. Próba van. Készülődés a március 1-jei hangversenyre a Művészetek Palotájában. Új muzsikus-egyéniség szelleme és keze formálja az ,,orgonák orgonáját".

(2007. március 1. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Karasszon Dezső orgonaestje; Bach: C-dúr prelúdium, BWV 547; Wer nur den lieben Gott lässt walten - korálelőjáték, BWV 647; C-dúr fúga, BWV 547; g-moll szonáta, BWV 1029; Koloss István: Sententiae supra B-A-C-H orgonára és ütőhangszerekre; Bossi: a-moll orgonaverseny, op. 100, km.: Karasszon Dénes (cselló), Fábry Boglárka (ütőhangszerek), Danubia Szimfonikus Zenekar, vez.: Héja Domonkos)