Bartók és Ligeti Peter Brook színházában

Zene

 

(MTI) - Unsuk Chin koreai zeneszerző elektromos hegedűre komponált Double bind? című műve előtt csendültek fel Bartók Béla és Ligeti György művei.
    Frank Madlener, az IRCAM igazgatója az MTI-nek elmondta: a koncert programjának összeállításában a bartóki zene folytatódása Ligeti művében izgatta elsősorban. A Garth Knox által megszólaltatott Ligeti Szólószonáta brácsára című darab előtt azért hangzott el Bartók Szólószánta hegedűre írt művének első két tétele, mert Ligeti egy bartóki melódia alapján és ahhoz hasonlóan komponált egy játékos, valójában nem létező folklórmotívumot szonátájának indításához, a Hora lungát.
    Ezt követően a Bartók szonáta harmadik és negyedik tétele csendült fel Hae-Sun Kang koreai hegedűművész tolmácsolásában, amelyre az Anne Teresa de Keersmaeker két táncosra álmodott koreográfiájából Peter Greenaway rendezte filmetűdöt láthatott a közönség.
    A fiatal zeneszerzőnő elektromos hegedűre írt művének ősbemutatójával zárult az est. Unsuk Chin Ligeti György tanítványa volt Hamburgban, akitől elsősorban a zene, és a művész és hangszere közti játékos szellemiség jelentőségét tanulta meg.
    A koreai művész jelenleg azon a művön dolgozik, amit Ligeti mindig is szeretett volna megcsinálni, de végül soha nem fejezett be; Lewis Carroll Alice Csodaországban című művéből komponál operát. Ez a generációk közti beteljesülő játék adta az IRCAM alapötletét a Bartók-Ligeti-Chin koncerthez a folytatás és egyfajta zenei narráció megteremtésének jegyében.