Kerényi Miklós Gábor |
(MTI) - Kerényi Miklós Gábor rendező, a Budapesti Operettszínház igazgatója elmondta, hogy a "Bartók + Európa 2010" Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon bemutatandó produkció koncepcióját előre be kellett nyújtania a Bartók-jogok magyarországi kezelőjének, mielőtt munkához láthatott volna.
Mint rámutatott, elképzelésével nagyon izgalmas látványszínház létrehozását célozta meg. Az előadás során feltárul a férfi-nő kapcsolat számos rejtelme. "Nálam a kétszereplős műben Judit az erősebb, a vezető személyiség. A herceg már végigment egy fájdalmas és nehéz úton, és előre látja a kapcsolat tragikus végét, mégsem hátrál, mert iszonyúan szerelmes" - magyarázta a rendező.
A szerelemben Juditot látja tapasztaltabbnak Kerényi Miklós Gábor, aki úgy véli, A kékszakállú herceg vára előadásainak mindig kulcskérdése, hogy a hét ajtó - melyek felnyitása adja a "cselekményt" - miként jelenik meg.
"Természetesen én is azt próbáltam kitalálni, hogy milyen szimbolikus jelentést kapjanak. Nálam a fegyveres ház, a kínzókamra, a kincsestár mai értelmet nyer. Nem titok, hogy az én kínzókamrámban egy forgó tükör van, amelyben Judit is szembesül magával. A fegyveres házam egy furcsa térképekkel és könyvekkel teli hely, a könyvekből az ölés tudománya olvasható ki. A kincses kamra rejti az elképzelésem szerint a Kékszakállú gyermek- és ifjú koráról szóló dokumentumokat" - fogalmazott Kerényi Miklós Gábor.
Az est második részében látható Puccini-művel kapcsolatban a rendező azt hangsúlyozta, hogy hatalmas öröm számára a címszerepet alakító Kálmán Péterrel, a Magyar Állami Operaház magánénekesével, és a két pályakezdő fiatallal, Geszti Veronikával és Boncsér Gergellyel dolgozni.
Bár az előadást a Miskolci Nemzeti Színházban tartják, ez a Gianni Schicchi mégis szabadtéren játszódik, hiszen a színpad közepén egy gazdagon berendezett lakókocsi látható majd, ebben halt meg a gazdag Buoso. Schicchi pedig motoron, bőrszerelésben és ősz hajjal, afféle "szépkorú" rockerként érkezik a gyászoló családhoz, akik az örökségen marakodnak - tette hozzá a rendező.
Véleménye szerint a Gianni Schicchi lenyűgözően mulattató alkotás, de roppant keserű és időszerű komédia is arról, hogy az emberek miként próbálják a vagyont bármi áron megkaparintani, hogy a birtoklási vágy minden humánum fölé emelkedik.
Az ősszel induló új évadban a Budapesti Operettszínház és a Pécsi Nemzeti Színház repertoárjára kerül a Gianni Schicci, de nem a Bartók-művel, hanem Vajda János Mario és a varázsló című egyfelvonásos operájával együtt.
"Ez is nagyszerű darab, és szintén izgalmas kísérlet. Cipollát Szabó P. Szilveszter játssza, aki figurában és hangvételben is rendkívüli, de egy operazenekart nem énekel át, ezért mikroportokat fogunk alkalmazni" - tette hozzá Kerényi Miklós Gábor, megjegyezve: "azt hiszem, hogy a Budapesti Operettszínház énekkara is nagyon alkalmas arra, hogy ezt furcsa, őrült táncoló ?masszát? megjelenítse."