|
Kovács Géza |
(MTI) - Az esemény végén Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója, társrendező felidézte: februárban Káel Csabával, az eseménynek helyet adó Művészetek Palotája vezérigazgatójával azért kellett Londonba utazniuk, hogy meggyőzzük az IAMA vezetőit arról, érdemes a konferenciát Budapestre hozniuk. Egy "sajtótájékoztatón mondtuk el, külön kell választani a politikai vitákat a kulturális kérdésektől. Ez a szakma összetart és meggyőződésem, hogy minden nehézségen segíteni tud a művészet" - fogalmazott Kovács Géza.
Megjegyezte: mire a nagyszámú delegátus ideérkezett, nyoma sem volt aggodalomnak és fel sem vetődött valamiféle nyilatkozat megfogalmazása, és ezt a legnagyobb szakmaisággal érték el. Kiemelte: a konferencia megmutatta a világ befolyásos személyiségeinek, hogy itt pezsgő kulturális élet van.
Kovács Géza hozzátette: a rendezvényen nagyon kemény "üzletelés" és továbbképzés folyt, ahogy az IAMA konferenciákon szokás. "Még nincs statisztikánk, de minden zugban, sőt napsütésben a Müpa körül is telefonnal, laptoppal, papírokkal nagyszerű zenekarok és művészek adásvétele folyt" - fűzte hozzá, megjegyezve, hogy a témaköröket is jól választották meg.
Milyen eszközökkel segítheti egy művészpálya sikerességét a pr? - ezt illusztrálta a fiatal muzsikusokból álló Artemis Quartet pályaképével Maren Borchers, a "for artists" ügynökség vezetője. Az új honlap, a sajtókapcsolatok és a hírlevelek, hosszú távú lemezszerződések egyre kevésbé elégségesek - vélte Andy Saunders, aki az Universalt, a Columbiát, a Sonyt, számos könnyűzenei nagyságot képviseli.
Ehhez a felvetéshez kapcsolódott az Angol Nemzeti Opera (ENO) digitális producere, Jonathan King és Kálmán Zsuzsa, az Image Factory vezető tanácsadója beszélgetése. A közösségi média sikerét természetesen a klasszikus zenei szektor is szeretné kiaknázni. King a Lehetek a barátod? című provokatív YouTube-videóval elért másfélmillió letöltés titkáról beszél. A kampány egy operához, Nico Muhley Két fiú című művének premierjéhez készült.
Kálmán Zsuzsa szerint a közösségi média, például a Twitter, a Facebook ma már a komoly zenében is megkerülhetetlen eszköz. Bár - mint figyelmeztetett - aki azt hiszi, hogy ezektől holnap tódulni fognak a koncerttermekbe, óriásit téved. "Amikor Edison kitalálta a távírót, úgy reklámozták Amerikában, ez egy csodálatos eszköz, amellyel azonnal üzenhet Alaszkába. Sokan azt mondták, oké, de miért akarnék Alaszkába üzenni? A közösségi média helyzete épp ilyen, új eszközöket és előnyöket hoz, gyorsan reagál, azonnali visszajelzéseket ad - érdemes használni." Plusz eszköz, nem pótolja a marketing és pr-eszközöket, ám zseniálisan kiegészíti azokat.
Külön beszélgetést szenteltek az olasz helyzetnek, amelyen Marco Tutino zeneszerző és az Amici della Musica di Firenze elnöke, Stefano Passigli leverő képet festett az itáliai állapotokról. A milánói Scala, a velencei Teatro La Fenice valószínűleg megkapja a szükséges állami támogatást, de a többi 14 operaház egyikének be kell dőlnie ahhoz, hogy a kulturális kormányzat változtasson a támogatási szisztémán. A Firenzében felépült új színház, amelyben Schiff András játszott a decemberi nyitó szériában, valójában félkész, a csodapalota színpadának felszerelésére már nem jutott forrás.