Bellini és Donizetti a Zeneakadémia operavizsgáján

Zene


vincenzobellini.jpg
Vincenzo Bellini

Bellini Rómeó és Júlia-feldolgozásának szinte semmi köze Shakespeare darabjához. Az opera egy pártokra hasadt, politikai csatározásoktól zajos világban játszódik, ahol senki sem törődik a fiatalokkal, akik magukra maradván egyszerre vágynak a szerelemre és a halálra. Bellininél első perctől kódolva van, hogy a fiatalokra semmi jó sem várhat, nincs menekülés, nincs feloldozás. A mámor időszakos kiút csupán. Bellini, mondhatni, kortársabb, mint Shakespeare.

 
Donizetti ?színház a színházban? operája ? a divatos kifejezéssel: ?meta-opera? ? valójában nagyon szomorú látlelet az eliparosodó operai üzemről, ahol már rég nem a művészetről, csak az önös érdekekről és a pénzről szól minden. Persze vígopera. Opera az operáról, az opera lehetetlenségéről. Nevetni kell rajta. Mást úgysem tehetünk.
 
A két darab azonkívül, hogy ritkaság, tananyagként az operajátszás számos problémás pontját érinti: a bel canto éneklést, a nadrág- és szoknya-szerepek nehézségeit, a sötét tragikum, továbbá a virgonc komikum hitelesítését, az alapvetően lassú, kevés eseménnyel dolgozó, inkább a lélek történéseire koncentráló és gyors tempójú, csupa akcióból álló operák játszásának kérdéseit.
 
Program
Vincenzo Bellini: I Capuleti e i Montecchi
Tragedia lirica, olasz nyelven
 
Wagner Adrienn
Szabó Olga
Pataki Potyók Dániel
Orendt Gyula
Kelemen Dániel
 
 
Gaetano Donizetti: Viva La Mamma!
Vígopera, magyar nyelven
 
Orendt Gyula
Kiss Tivadar
Kelemen Dániel
Szerdahelyi Pál
Wagner Adrienn
Szabó Olga
Gradsach Zoltán IV. évfolyam
Molnár Ágnes BA II. évfolyam
Ágoston László BA II. évfolyam
 
Közreműködik: Óbudai Danubia Zenekar