Benkó Klub

Zene

A XX. század hajnalának legnagyobb zenei áttörését a dzsessz műfajának megjelenése jelentette. New Orleans fekete lakossága és a zenei szabadságra való törekvés hozta létre a világot pár évtized alatt meghódító új zenei stílust, amelyet ma már a nagyvárosok népzenéjének is nevezünk. Jellemző eleme a pillanatnyi érzések kötetlen, felszabadult megjelenítése, a kották kötöttséget jelentő világából történő kilépés, a rögtönzés, az improvizáció mindent átható, felemelő érzése. Előadó és hallgató közösen teremti ennek a rögtönzésnek a hangulatát, a közönség minden szólót külön is díjazó tapsa átalakítja a közönség viselkedési formáját. A jazz sokat vett át a klasszikus zene értékeiből, és egyben nagy hatást gyakorolt a század klasszikus zenéjére. A két műfaj átjárhatóvá vált, Jasha Heifetz ragtime-átirataitól pár év telt el Bartók Béla Kontrasztok című művéig, amelynek klarinét szólamát a dzsessz klarinétosok királya, Benny Goodman játszotta. A dzsessz Louis Armstrong utódjaként emlegetett sztárja, Winton Marsalis már mindkét zenei formában egyenrangúan kiemelkedő egyéniség, ami jól reprezentálja a dzsessz műfajának és a klasszikus zenének egymásra találását. Benkó Sándor Kossuth-díjas előadóművész ? felismerve, hogy egy komplett zenei műfaj több mint száz éves történetét lehetetlen ötven percben tárgyalni ? elsősorban a dzsessz műfajának intim, kevésbé ismert oldalát fogja bemutatni, az érdekesebb részeket pedig együttesével, valamint Deseő Csaba hegedűművész és Szalóky Béla harsonaművész közreműködésével zenei példákkal illusztrálja.. A Benkó Dixieland Bandnek a világ dzsesszéletében eltöltött ötven éve sok érdekességet tárhat a Mindentudás Egyeteme hallgatói elé.