Bevezetés a XX. század zenéjébe

Zene

Vedres Csaba e szavakkal ajánlja sorozatát az érdeklődők figyelmébe: "A sorozat a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának esztétika szakos hallgatói számára készített előadásaim alapján készült. Meghallgatása, befogadása zenei előképzettséget nem igényel. Elsősorban arra a kérdésre keresem a választ, hogy miért áll olyan távol tőlünk korunk zenéje, s hogy jutottunk el odáig, hogy saját korunk zenéjét hallgathatatlannak, érthetetlennek és befogadhatatlannak tartjuk. Másodsorban fontosnak éreztem azt, hogy a legjelentősebb XX. sz.-i zenei irányzatokat legalább fő vonalaiban ismertessem. A sorozat fő témakörei: Wagner és a művészetvallás; A könnyű- és komolyzene szétválásának okai; A dodekafónia; Bartók és a zenei folklorizmus; Sztravinszkij, a "homo faber"; Boulez és a szerializmus; Stockhausen és az elektronikus zene; Xenakis és a valószínűségszámításon alapuló zene; Cage és a véletlenszerűség megjelenése a zenében; A beat- és hippimozgalom elméleti háttere; Arvo Pärt, Vladimir Martynov és az újra megtalált harmónia. Az előadások hangsúlyozottan bevezető jellegűek. Éppen ezért a sorozatban rendszeresen lesznek olyan műelemzések, amelyek mindenki számára érthetőek (pl. Rahmanyinov: Holtak szigete, Bartók: Concerto, Arvo Pärt: Fratres, stb.). A célom az, hogy egyfajta zenei panorámát tudjak nyújtani. Élő magyar kortárs zeneszerzők művészetével kapcsolatban, úgy gondolom, nem lenne etikus előadást tartanom, ezért ezt a témakört elhagytam. Az előadások után lehetőség lesz az elhangzottak megvitatására is, hiszen az ún. "kortárs zene" ma is sok indulatot kavar, s úgy gondolom, kíváncsiak leszünk egymás véleményére. Sok szeretettel hívok, várok mindenkit közös gondolkodásra és eszmecserére." Jegyek a helyszínen kaphatók.