A BMC bemutatkozása Amerikában

Zene

A Gőz László vezette BMC jazzlemezeit és művészeit méltató cikk kitér a kiadó Zenei Információs Központjára és a Budapest MOL Jazz Fesztiválra, valamint említést tesz a cég jövőre megnyíló új épületéről is. A leírás hangsúlyozza a szerteágazó jazz választékot, Gadó Gábor ?New York-i hangulatú? szólóitól a jazzt és a népzenét ötvöző muzsikákig, Szakcsi Lakatos Béla és Lukács Miklós virtuóz játékáig. A közel 70 éves Downbeat magazin mostanában nyit az európai jazz felé, nemrég heves vitát váltott ki, amikor első alkalommal került európai együttes a címlapra. A svéd Esbjörn Svensson trió szerepeltetésével előtérbe került a jazz határainak kérdése. Az amerikai előadók jelentős része saját nyelvének tekinti a jazzt, és nehezen fogadja el, a fekete zenészek nélkül felálló európaiak miért akarják ?európaizálni? saját népzenéjükkel a műfajt. Más vélemények szerint a jazz bőrszíntől, nemzetiségtől független zene, Joe McPhee trombitás úgy véli, nyitottnak kell maradni az európai és afrikai hatásokra is. A kérdést Stuart Nicholson provokatívabb módon veti fel tavaly megjelent Is Jazz Dead?(Or Has it Moved to a New Address) [A jazz halott? (Vagy elköltözött)] című könyvében, melyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a globalizációtól elzárkózó amerikai jazz lemaradóban van a nyitott, izgalmas Európa mögött.