Boszorkányos romantika

Zene

 
 

A XIX. század második felében élt és alkotott orosz romantikus zeneszerzők egyik legnagyobbja, Muszorgszkij, nemcsak hazája népzenéjét ismerte jól, hanem az ősi, pogány nép lelkivilágát is. Fiatalon rengeteg időt töltött falusi környezetben, itt ismerte meg a boszorkányokról és a szellemekről szóló legendákat és kísértethistóriákat, amelyekből később sokat merített zenéihez. Egy vad boszorkányszombat történetét mutatja be az Éj a kopár hegyen című művével. A sötétség leple alatt a sírokból előbújó alvilági szellemek hátborzongató táncukkal megidézik a Sátánt és együtt tivornyáznak vele hajnalig. A virradat közeledtével csendesedik és nyugszik csak meg a mulatozás helyszíne, a kísértetek visszaosonnak rejtekeikbe, miközben a kopár hegy megtisztul a felkelő nap fényében.

Másképpen démoni és boszorkányos a másik nagy orosz romantikus zeneszerző, Csajkovszkij darabja. Itt a táncos lejtésű, gálánsan egyszerű, szép dallamok és az ördöngös technikai ügyességet ötvöző variációk együttesen bilincselnek oda minket a székhez. A Bécsi Filharmonikusoktól érkezik az est szólistája, Varga Tamás, aki energikus, ugyanakkor leheletfinom gordonkajátékával feledhetetlenné teszi az estét. A rokokó korszak csipkéit idéző tételek között egy csodaszép keringő is elhangzik.
A programot Rahmanyinov dallamos, hajlékony ritmikájú, ugyanakkor romantikus szélsőségektől sem mentes szimfóniája zárja, amelyet sajnálatosan ritkán hallani a koncerttermekben. Az I. szimfónia mélyről fakadó, ragyogó, őszinte dallamai filozofikus tartalmat hordoznak. A lassú tételt hallgatva kicsit kibékülünk a világgal. Az áradó líra, a szenvedélyek és a fantázia világában tett képzeletbeli utazás után felfrissülve, megtisztulva térhetünk vissza otthonunkba.

A hangversenyt a fiatal karmester-generáció egyik legígéretesebb tagja, Kesselyák Gergely vezényli, aki így vall a befejező darabról: "Hogy miért különlegesen kedves számomra ez a szimfónia? Talán, mert meg van benne minden, ami miatt Rahmanyinov általában népszerű: dallamgazdagság, romantikus szélsőségek, rendkívül színes hangszerelés és harmóniavilág. Ugyanakkor olyan gondolati és formai értékekkel egészül ki, melyek hiánya miatt a szerzőt gyakran vádolják szalonzenéléssel. Egyrészt mélyebbről fakadó, tisztább, őszintébb, filozofikusabb tartalmat hordoz, mint az életmű nagy átlaga; másrészt a szokásosnál szigorúbb szerkesztés, a négy tételen átívelő motivikus összetartozás értékesebb, időt állóbb formába vési ezt a tartalmat. Talán ezért szeretem különösen. Persze igazán megfogalmazni nem lehet, inkább megpróbálunk ebből átadni valamit a zenészekkel. Remélem, hogy akad majd Önök között, akinél felkerül a mű a kedvencek polcára."

(2008. december 1. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Boszorkányos romantika ? MR Szimfonikusok; km.: Varga Tamás (gordonka); vez.: Kesselyák Gergely; Muszorgszkij: Éj a kopár hegyen, op. post.; Csajkovszkij: Változatok egy rokokó témára, op. 33; Rahmanyinov: I., d-moll szimfónia, op. 13)