Brahms és Sosztakovics műsoron a Pannon Filharmonikusoknál

Zene


olari_elts.jpg
Olari Elts

Az ifjú Johannes Brahmstól zenerajongók tömegei vártak szimfóniát, ám a komponista úgy érezte, hogy félig megbénítja a nagy előd, Beethoven öröksége. 22 év várakozás után hangzott fel végül az I. (c-moll) szimfónia (op. 68), amelyet minden várakozó mesterműnek ismert el. A finálé egyik témájában Beethoven Örömóda-dallamát vélhetjük felfedezni (a szerző kommentárja: ?ezt minden szamár észreveszi!?). Az 1880-as évek elején Brahms mintegy színházi maszkot öltve két művet alkotott: ?az egyik sír, a másik nevet? ? így jellemezte a két darabot. Az Akadémiai ünnepi nyitány melankolikus párja a Tragikus nyitány lett, amelyet címével ellentétben nem követ más program, sem benne nem foglaltatik zenén kívüli élménytartalom. Dmitrij Sosztakovics I. hegedűversenyét (a-moll, op. 99) David Ojsztrahnak ajánlotta. A koncert nyitó Nocturne-jét démoni Scherzo követi. A lassú tétel a barokk kornak hódoló Passacaglia, amely a repertoár egyik leghosszabb kadenciájába torkollik. A 4. tétel forgószélszerű Burlesque. A darab a végsőkig próbára teszi a szólista technikai felkészültségét és állóképességét. Ojsztrah a hegedűszólót Shakespeare-i szerepnek nevezte.

 
Az 1971-ben Tallinban született Olari Eltsnagy tiszteletnek örvend. 2000-ben megnyerte a Helsinki Nemzetközi Sibelius Karmesterversenyt, melynek eredményeként 2001 és 2006 között a Litván Nemzeti Szimfonikus Zenekar vezető karmestere volt. 2006-ban elvállalta a Bretagne-i Zenekar újonnan létrehozott, ún. művészeti tanácsadói feladatait, mellyel párhuzamosan a Skót Kamarazenekar vezető vendégkarmesterévé nevezték ki. 2007-ben kinevezték az Észt Nemzeti Szimfonikus Zenekar vezető vendég karmesterévé, rendszeresen vezényel az Észt Nemzeti Operában.