Brahmsot viszi táncba az Óbudai Danubia Zenekar

Zene

(MTI) - "Azért tartottam az együttes számára nagy erőpróbának a felvételt, mert a Magyar táncok körülbelül egyharmada igen közismert" - mondta el Héja Domonkos, az Óbudai Danubia Zenekar zeneigazgatója. Azt hihetnénk, hogy népszerűségük miatt sok felvétel létezik, de ez nem így van. Az utóbbi időben Fischer Iván és Claudio Abbado készített kitűnő változatot - ezért is volt az Óbudai Danubia Zenekar számára erőpróba a felvétel. 

 
Igyekeztek a legjobb hangszereléseket kiválasztani, amelyek korban és szellemben Brahmshoz legközelebb állhatnak - jegyezte meg Héja Domonkos. Az 1869-ben, illetve 1880-ban, kétszer két füzetben napvilágot látott, összesen 21 darab Brahms által papírra vetett változata ugyanis nem zenekari, hanem négykezes zongoramű. 
 
A 2. és 7. tánc Andreas Hallén hangszerelésében hallható a lemezen; nyolc darabot (5., 6., 11-16. tánc) Albert Parlow ültetett át közülük zenekarra; a 4. tánc szimfonikus letétje Paul Juon, a nyolcadiké és kilencediké Hans Gál munkája; a 17-21. tánc zenekari változata pedig Antonín Dvorák hangszerelő művészetét dicséri - olvasható a kísérőfüzetben. 
 

A cd-t január 9-i újévi hangversenyén mutatja be az Óbudai Danubia Zenekar a Kiscelli Múzeum templomterében.

 
Héja Domonkos nevéhez egy másik újdonság is fűződik: Németországban, a Chemnitzi Operában ő mutatta be Hans Pfitzner Rose vom Liebesgarten című operáját. A zeneszerző nem tartozik a sűrűn játszott mesterek közé, Palestrina című nagyszabású alkotásával a 2008-as Budapesti Tavaszi Fesztiválon ismerkedhetett meg a magyar közönség. A Chemnitzben is dolgozó magyar karmester a megbetegedett Frank Beermann zeneigazgatótól vette át a premiert.