Britpoptól a kínai operáig

Zene

Chen Shi-Zheng, Damon Albarn, Jamie Hewlett <i>foto: newyorker.com<i>
Chen Shi-Zheng, Damon Albarn, Jamie Hewlett

A Majom: Utazás Nyugatra című opera ötlete Chen Shi-Zheng rendezőtől származik, aki a kínai kulturális forradalom alatt született, és 1987-ben emigrált az Egyesült Államokba. Ő még gyerekkorában olvasott egy XVI. századi eposzt, amely egy szerzetes zarándoklatát és megvilágosodásának történetét írja le. A szerzetes, akit a Majomkirály véd, Indiába megy, hogy onnan visszavigye Kínába a Szent Írásokat, amelyek segítségével megmentheti az országot a romlástól.

Az ötlettel a párizsi Théâtre du Châtelet igazgatóját kereste meg, akinek tetszett a felvetés, ám az első lökést az Alex Poollal való találkozás jelentette. A manchesteri fesztivál igazgatója mutatta be ugyanis Chen Shi-Zhenget Damon Albarnnak, illetve a szintén britpop-zenész és Gorilla Jamie Hewlettnek, aki az előadás képi világáért felelős. A rendező, a zeneszerző és a szcenikus aztán kínai zarándoklatra utaztak, és buddhista templomok megmászása közben megírták az operát.

Az ősbemutatót 2007 nyarán tartották a Manchesteri Nemzetközi Fesztiválon, majd az előadás a párizsi színház repertoárjára került. A május-júniusi egyesült államokbeli vendégszereplés után a produkció a Covent Garden nyári, kínai tematikát követő szezonjában látható (hiszen Peking rendezi az olimpiát).

Chen Shi-Zheng nem ismeretlen az angol operakedvelők számára: az Angol Nemzeti Operában 2006-ban az Orfeóval mutatkozott be. Az az előadás, valamint a tény, hogy a Majom: Utazás Nyugatra negyven akrobata és tradicionális harcművész közreműködésével készült, igen látványos előadást ígér, amelyet mandarin nyelven énekelnek (angol felirattal), a zenekarban pedig tradicionális kínai és nyugati hangszerek egyaránt megtalálhatók.