Budapesten lesz az Opera Európa konferenciája

Zene

(MTI) - Az Opera Europa 33 országból 112 tagot számlál, nyilván minden jelentős házból két-három szakember is eljön, a művészeti vezető, a technikai-szcenikai vezető, a zeneigazgató és a marketing igazgató - részletezte Nicholas Payne, hozzátéve, bizonyosan akadnak azonban majd néhányan, akik épp ekkor nem érnek rá, így jön ki a becsült létszám.

 
A tanácskozás három napjának szerkezete követi az Opera Europa szokásos konferenciarendjét, ami csak kis mértékben változhat. A nyitónapon azt a legnagyobb kérdést fogják elemezni - mondta az igazgató -, hogyan lehet a XXI. században Közép-Európában jó operát csinálni. Ekkor az igazgatók, zeneigazgatók, művészeti vezetők kapnak szót elsősorban, hogy különböző nézőpontból világítsák meg ezt a témát.
 
A második napon speciális kérdésekről tárgyalnak, például arról, hogy él egymás mellett ugyanabban a színházban az opera- és a balett-társulat, vagy hogy a repertoár- vagy a stagione játszásé-e a jövő. Az utóbbi téma kapcsán - mintegy előrevetítve a vitát - Nicholas Payne úgy vélte: Németországban a repertoár válik be, Olaszországban a stagione. "Többen a kevert, úgynevezett széria szisztéma mellett foglalunk állást, ezt ajánlhatjuk Budapestnek, Prágának" - jelentette ki az igazgató.
 
Szó lesz arról is, hogy mit preferáljanak, a tradíciót vagy a modernitást. Mint Nicholas Payne megjegyezte, az nem csupán közép-európai probléma, hogy a művészeti vezetők (rendezők) az avantgárd stílus irányába szorítják az operaházak vezetőit, szeretnének többet kísérletezni, a vizuális művészetek, például a film felől megközelíteni az operát. Az igazgatók pedig megpróbálnak ellenállni, különösen ott, ahol a közönség ízlése konzervatív, és csak az 50-70 évvel korábbi stílust fogadja el. "Mi az egyensúly mellett érvelünk" - fűzte hozzá.
 
Június második felében Berlinben egy nagy színháztechnikai kiállítást, kereskedelmi vásárt rendeznek, amelyen bemutatják a legfrissebb technológiai eredményeket. Ezen az Opera Europa több szakembere is jelen lesz - az ő információik alapján döntik majd el, hogy e kérdéskörből mi kerül majd terítékre ősszel Budapesten.
 
Nicholas Payne kitért arra is, hogy az Opera Europa fiatal produkciós csapatok számára kétévente kiírt pályázatának legutóbbi eredményét nemrégiben, a szervezet tavaszi barcelonai konferenciáján hirdették ki. A fődíjat - a pályázatban szereplő előadás-koncepció megvalósítását egy Opera Europa-házban - a Dorian Keilhack karmester nevével fémjelzett Mozart-produkció kapta, így Az álruhás kertészlány című opera Bernben kerülhet színre a következő évadban. A 15 ezer euróval járó második díjat egy Bécsben élő magyar lány, Dorothy Szalma nyerte el nagyon érdekes elképzelésével - tette hozzá a szervezet vezetője.
 
Jövőre az Opera Europa tavaszi nagy konferenciáját Rotterdamban, az őszit Münchenben tartják, 2011 tavaszán pedig Londonban találkoznak. Minden alkalomra új témákat keresnek, váltva a nagyon művészi kérdéseket az igen gyakorlati problémákkal - mutatott rá Nicholas Payne.
 
Korábban: