Cecilia Bartoli, a barokk opera koronázatlan királynője

Zene

Opera proibita - azaz Tiltott opera - hirdeti a szalagcím a borítón, melyen Cecilia Bartoli megidézi Fellini Az édes élet című filmjének híres jelenetét. A cím magyarázata a következő: a 18. század elején a pápa a műfaj erkölcstelenségére hivatkozva betiltotta a római operaelőadásokat. A szerzők, az idősebb Scarlatti, Caldara és Händel nagyszabású, drámai hatású oratóriumok írásával vigasztalódtak - és vigasztalták a közönséget.
Ezekből a művekből válogatta új lemezének műsorát Cecilia Bartoli (partnerei a Louvre Muzsikusai, vezényel Marc Minkowski).
 
Bartoli korábbi, barokk árialemezei virtuóz, egyedülálló felvételek, de a díva ezen az albumon önmagát is felülmúlja. Olyan technikai bravúráriákat énekel, amilyeneket ma rajta kívül egyetlen énekesnő sem képes. Bartoli hangja a virtuóz technika mellett minden szólamban csodálatosan szól. Mindenütt, az alsó, középső és felső regiszterekben egyaránt teljes fényében szólal meg a hangja. Technikai megoldásai egyedülállóak. Aki felteszi a korongot, nem tudja abbahagyni, és rögvest másodszor is meghallgatja. Bartoli olyan művészi szinten szólaltatja meg a műveket, hogy méltán nevezhetjük a barokk opera koronázatlan királynőjének. Ahogy Maria Callas a bel canto operák drámai szerepeiben volt máig utolérhetetlen, úgy Bartoli ebben a műfajban prima absoluta!
 
S még valami: a komolyzene rajongói nincsenek hozzászokva az albumok már-már frivol, meghökkentő díszítéséhez. Bárki bármit mond: jó ötlet volt, s Cecilia Bartoli megengedheti magának, hogy lefényképezzék a Trevi-kútban mint Anita Ekberg 21. századi reinkarnációját. A CD-borító füzetében olvasható többek között, hogy Pasolini "barokk freskónak" nevezte Fellini filmjét. A maga idejében a húszéves Händelre is hasonlóképpen hathatott az Örök Város, mint fél évszázaddal ezelőtt a fiatal Fellinire.
A barokk Rómát a korabeli külföldi látogatók - ezt is a füzet meséli el - úgy írják le, mint a katolicizmus védőbástyáját, de ugyanakkor a kárhozat és a bűn fellegvárának is nevezik - mert a város érzékisége varázsos! Ezért is frenetikus és szinte magától értetődően természetes a Trevi-kútban megmártózó Bartoliról készült fényképfelvétel.