Charlie Parker szájharmonikán

Zene

Flór Gábor több sikeres formációt vallhat magáénak. A nyolcvanas években a sokat koncertező, friss, egyéni hangjával a budapesti klubéletben különlegességnek ható Wei Wu Wei szaxofonosaként és zenekarvezetőjeként állt színpadra. Nagyjából egy évtizeddel később a jazz-pop mellett (így hívták saját stílusukat) új utakat keresett: ekkor fedezte fel magának a kromatikus szájharmonikát. A Wei Wu Wei mellett futó másik csapatával, a Wee Dottal készült hanghordozón ez az instrumentum játszotta a fő szerepet. Flór pályáján innentől a szaxofon és a herfli egyaránt fontosnak számított, sőt, hogy művészi sokoldalúságát bizonyítsa, legújabb csapatában, a Hot Club Of Hungaryben gitározik is.
 

florgaborpromo.jpg
Flór Gábor
 
Régóta tudtuk, hogy Flór tervezi egy profin kivitelezett, igényesen szórakoztató szájharmonikás lemez elkészítését. Megtörtént. A Harmonica Summit szólóalbumként látott napvilágot, ám Flór - bölcsen - olyan partnert választott ehhez, aki különleges színeket hoz a közös muzsikálásba: Marosi Zoltánt. A jól ismert tangóharmonikás Tökölön kezdett délszláv nemzetiségi zenekarban, egyéni repertoárján a francia harmonikazene fogásai is szerepelnek, az utóbbi időkben pedig a swing kezdte foglalkoztatni, és szép eredményeket ért el a műfajban. Flór Gábor három profi jazz-zenészt kért fel a kíséretre: a kiváló bőgőst, Flór Noémit, akivel a kezdetektől együtt zenél, valamint Krumovszky Gábor ütőst, Gazdag László és György Mihály gitárost.
 
A Harmonica Summit igazi nyári lemez. Teszteltem, aki hallotta, a következőt mondta róla: ez az a zene, ami mellett jól esik melegben, egy kerthelyiségben fröccsözni. Az anyag első hallásra is tényleg szórakoztatni akar. Jazz sztenderdek kerültek korongra, a 12 darabos válogatás merít a swing, a be bop és a modernebb irányzatok hagyományából is. A szerzemények megszólalásukban követik a jazzművek előadásának szabályait: a témát szólók bontják ki, végül a zenekar a téma ismétlésével összegez. Azt, hogy a lemez mégsem a fanatikusabb jazzrajongóknak szól, jelzi az előadók visszafogott, finom játéka, és - mindenekelőtt - a szólók rövidsége. Így a felvételek azok számára is szórakozást jelentenek, akik nem elemző módon hallgatnak zenét, vagy nem kedvelői a hosszas improvizációknak.
 
A produkciót jegyző Flór Gábor azért tartogat meglepetést a műfaj iránt mélyebben érdeklődőknek is. A válogatásban ugyanis olyan sztenderdek követik egymást, amelyek eredetileg egy-egy virtuóz hangszeres előadó bravúrszámai voltak. A hallgató fülelhet, hogyan szólalnak meg Charlie "Bird" Parker, Miles Davis vagy Dave Brubeck egykori sikerei szaxofon, trombita és zongora helyett diatonikus, illetve kromatikus szájharmonikán.