Chopin interaktív képeskönyve

Zene

 
Az Országos Idegennyelvű Könyvtár igen hálás helyszín a Fryderyk Chopin története című kiállítás számára, hiszen a több emeleten elhelyezkedő, a látogatót mozgásra serkentő elrendezésnek köszönhetően egyfajta felfedezőútként is felfogható az - ebben az értelemben több szempontból is - vándortárlat. A  Nemzeti Fryderyk Chopin Intézet - Fryderyk Chopin Múzeum által összeállított anyag legfőbb szempontja, hogy a világhírű zeneszerzőt ne a megszokott keretektől és skatulyáktól övezve, hanem a lehető legszabadabb formában mutassa be. Chopin zenéjéről azt tartják, hogy "nem lezárt forma, örökké kész az átalakulásra", ennek szellemében a kiállítás elsősorban nem a kronológiát követi, hanem a zeneszerző életének legfontosabb vonatkozásait, állomásait - úgymint nők, a varsói és a párizsi szalon, a pedagógusi, zeneszerzői feladatok, vagy éppen a halál - járja körül. A kiállítás egyik domináns része természetesen Chopin a nőkkel való összetett viszonyát taglalja.
 
 
Azt, hogy a zeneszerző nem csupán a zenét vette halálosan komolyan, bizonyítja annak a levélcsomagnak a felvétele, amelyet Chopin az "Én nyomorúságom" felirattal illetett. Mint kiderül: a komponista a Wodzinski családdal folytatott levelezését tartalmazó csomagot jelölte ezzel a kitétellel: e két szó a kudarcba fulladt házassági tervek feletti keserűségének ad hangot. Az anyjához és lánytestvéréhez fűződő szoros kapcsolatáról tanúskodó levélmásolatok mellett szóhoz jut a George Sand írónővel folytatott, meghitt viszonya is. A pár barátja, Eugéne Delacroix több alkotásának másolata is tanúsítja hármuk szoros kapcsolatát. George Sand fia, Maurice a világhírű festő tanítványa volt, így egy pasztellképpel ő is tanúsítja azt a számos művészeti ágra kiterjedő, különleges hálót, amely közöttük feszült. Személyes ismerőseinek megnyilatkozásai mellett a szakma és a nagyvilág reakciói is megjelennek: plakátok, emblematikus koncerthelyszínekről készült rajzok és korabeli kritikák is tolmácsolják a zeneszerző nagyvilágra tett, kitörölhetetlen hatását. Külön kuriózum a zeneszerző kéziratos kottáinak 14 kötetes fakszimile kiadása, amely kottaállványokon várja, hogy belelapozzunk.  
 
 
"Személyisége a tárgyilagos analízis számára megfoghatatlan, ködösen sejlik fel, mintha kék ködfátyol borítaná" - írja róla Liszt Ferenc, ami tökéletesen megállja a helyét a rendkívül ellentmondásos, műveit a végletekig csiszolgató, maximalista Chopinről szóló kiállítás esetében is. A számtalan vonatkozást számba vevő tárlat ugyanis nem kíván egy jól körülhatárolt képet közvetíteni: a látogatóra bízza, hogy mi ragadja meg ebből a rendkívül színes, és mindenki számára más és más értéket hordozó életműből.
 
A november 4-ig, ingyenesen megtekinthető kiállítás később Debrecenben, Szegeden és Győrben is látható lesz.