Cimbalomhármas a Bakáts téri templomban

Zene


baloghkalman.jpg
Balogh Kálmán
 
(MTI) Az est kuriózuma, hogy két ősbemutató mellett olyan művek hangzanak majd el, amelyek nem megszokottak cimbalomesteken ? emelték ki a fesztivál szervezői, hozzátéve: a koncert programja érinti ugyan a cimbalom esetében hagyományos stílusokat, de céljuk az is, hogy megmutassák a cimbalom helyét a 21. században és a kortárs zene világában.
 
A koncert első számaként Bartók Béla Allegro barbarója hangzik el, a darabot Lukács Miklós írta át három cimbalomra. Hallhatja a közönség Kurtág György Szálkák című darabjának átiratát is, amelyet Lukács Miklós eredetileg Vékony Ildikó cimbalomművész előadói egyéniségére szabott, és amelyet lemezre is játszott a tragikus balesetben fiatalon elhunyt művész.
 
A programban szerepel a Mouvement en ragtime című darab, amelyet az igényes dzsessz nagy rajongójának számító, idén elhunyt Petrovics Emil komponált. A Székelyföldi táncok a cimbalmot eredeti "szerepkörében" mutatják be, Lukács Miklós Sirb és Tallér Zsófia Hangok jobb napokra című alkotása pedig a kortárs zenei vonulatot folytatja. Mint azt Tallér Zsófia elmondta, a címben szereplő magánhangzókat használta fel alaptémaként, és az alaptéma variációit komponálta meg szólócimbalomra, Farkas Rózsa felkérésére.
 

baloghkalman2.jpg
Balogh Kálmán, Farkas Rózsa és Lukács Miklós
 
Kedden este a Bakáts téri templomban két ősbemutató tanúja is lehet a hallgató: Csemiczky Miklós Duója és  Borbély Mihály 7 miniatűrje először csendül föl élőben. Részletek hangzanak el Chick Corea Children's Songs című sorozatából, Balogh Kálmán és Lukács Miklós pedig improvizációkkal villantja fel a hangszer valamennyi, szinte kimeríthetetlen lehetőségét.
 
A miskolci Balogh Kálmán 11 éves korában kezdett cimbalmozni. Első tanára nagybátyja, a híres cigányzenész, Balogh Elemér volt. Később Szöllős Beatrix, Tarjáni Tóth Ida, majd a főiskolán Gerencsér Ferenc tanítványa volt. 1980-ban végzett a Zeneakadémián. Sokirányú zenei érdeklődése hívta életre a Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band-et. Repertoárjukban megfér egymás mellett a magyar autentikus népzene, a spanyol flamenco muzsika és a különböző balkáni népzenék. A kortárs zene is hatással volt rá. Együtt muzsikált a Miskolci Új Zenei Műhellyel, a 180-as csoporttal, Márta Istvánnal. 2007-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem népzene tanszékének cimbalomtanára.
 
Farkas Rózsa a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolát Szeverényi Ilona vezetése alatt végezte, 1993-ban cimbalomtanári és kamaraművészi diplomát kapott. Játszott magyar népzenét, cigányzenét, balkáni népzenét, világzenét is. Mestere Balogh Kálmán volt. Háromszor részesítették Fischer Annie-ösztöndíjban. 2009-ben Liszt-díjat kapott.
 
Lukács Miklós zenészcsaládban született. Édesapja szintén cimbalmos, cigányzenét játszik, édesanyja hegedült. Tanára Szakály Ágnes volt. A Zeneakadémián 1999-ben diplomázott. A cimbalom mellett zongorázni is tanult. Cimbalomverseny című darabját amelyet kamarazenekarra és cimbalomra komponált, tanárának, Szakály Ágnesnek ajánlotta. A kortárs zene avatott tolmácsolója hangszerén, különös tekintettel Kurtág György és Eötvös Péter műveire. 2009-ben Balogh Kálmánnal készített nagy sikerű duólemezt. 2011-ben sikerrel szerepelt Eötvös Péter művével a londoni BBC Symphony Orchestra Total Immersion: Peter Eötvös címmel rendezett koncertsorozatán.