|
(MTI) Claudio Abbado két nagyszabású szakrális művet vezényelt, Schubert meditatív mélységeket feltáró Esz-dúr miséjét és Mozart első, c-moll ünnepi, "árvaházi" címen is ismert miséjét, amelynek komponáláskor a szerző tizenhat éves volt. (A misét egy bécsi árvaház templomának felszentelésére írta és a teljes császári udvar jelenlétében vezényelte el Mozart.)
A teremben uralkodó hőség ellenére puha és patinás aranyfényű volt a hangzás - méltatják a koncertet az ítészek. Abbado 1965-ben debütált Salzburgban, és 2002-ig állandó, visszatérő vendége volt a fesztiválnak. 2002-ben Martha Argerich zongoraművésszel lépett fel utoljára. Betegsége miatt és orvosai tanácsára tíz évig nem vállalt fellépést a nyári játékokon.
Visszatértével a zenei nagyság és a lelki emelkedettség kapott ismét hangot Salzburgban - írják a kritikusok. Abbado újra bebizonyította, a Bolognai Mozart Zenekar szuverén és megfontolt tolmácsolója a bécsi klasszikusoknak. Gyengéd, ugyanakkor elegáns úriember állt a karmesteri pultnál, akit a zenészei tisztelettel és odaadóan követtek. A szólistákat - Rachel Harnisch (szoprán), Roberta Invernizzi (szoprán), Sara Mingardo(mezzo), Javier Camarena (tenor), Paolo Fanale (tenor) és Alex Esposito (basszus) - és a zenekart, valamint a csodálatosan simulékony Arnold Schönberg Kórust mintha láthatatlan szálak kötötték volna Abbadóhoz, aki kézben tartva az irányítást, rávilágított a művek dinamikus kontrasztjaira és teremtette újjá a kompozíciókat.
Délelőtt az ORF2 élő közvetítésben sugározta a Bécsi Filharmonikusok első koncertjét ugyancsak az Ouverture Spirituelle sorozatban. A bécsi együttes nemcsak operaelőadásokon működik közre, de négy szimfonikus programot is ad a fesztiválon. A Valerij Gergijev vezényelte műsorban orosz szerzők, köztük Stravinsky és Prokofjev művei hangzottak el. Különösen nagy sikert aratott Muszorgszkij A halál dalai és táncai zenekari dalciklusa Szergej Szemiskur (tenor) előadásában.
A matiné szünetében Alexander Pereira, a játékok új intendánsa nyilatkozott az osztrák közszolgálati csatornának, és úgy értékelte, hogy az Ouverture Spirituelle jó kezdeményezésnek bizonyult, turisztikai szempontból is bevált, mert a koncertekre - amelyek nemcsak a Festspielhausban, hanem templomokban is elhangzanak - a jegyek kelendők voltak.
Megerősítette, hogy jövőre mindenképp vendégül kívánja látni a Simon Bolivár Zenekart és részletesen bemutatni a fesztiválközönségnek a venezuelai zenei nevelési módszert, az El Sistemát, amely a nehéz sorsú fiatalok szociális felemelkedését is szolgálja. A korábbi értesülések szerint ennek az elképzelésnek is bele kell férnie a fesztivál 60 millió eurós költségvetésbe, ami kevéssé valószínű, így a támogatók megszerzésében különösen ügyes Pereirának külön forrást kell teremtenie.
Az ORF rádió és televízió 100 órányi salzburgi közvetítést irányozott elő. Legközelebb augusztus elsején az ORF2 élőben adja Puccini Bohéméletének premierjét, Mimi szerepében Anna Netrebkóval.