Dicstelenül tért vissza Hamlet a Metropolitanbe

Zene


metropolitan_opera_mod_ujra526.jpg
 Metropolitan Opera
 
(MTI) - "Utoljára 1897-ben játszották a Hamletet és könnyű megérteni, miért telt el több mint egy évszázad, mielőtt visszatért volna" - írta kritikájában az AP amerikai hírügynökség munkatársa, aki szerint a darab legjobb esetben is csak törékeny varázslatot sugároz, világokra eltávolodva Verdi Shakespeare-adaptációinak izgalmától.
   
A világhírű operaház kedden este idézte meg a tragikus sorsú Hamletet Simon Keenlyside brit baritonnal a címszerepben. Keenlyside 1996-ban Genfben játszotta először a szerepet, amelyet ezúttal is magával ragadóan énekelt - hangzottak az értékelések. A művész gyengédséget vitt az Ophéliával előadott duettbe, de a közönség üdítő harciasságot és áradó haragot is láthatott tőle.
   

marlispetersen_02.jpg
 Marlis Petersen

Az Ophéliát alakító Marlis Petersennek nehéz dolga volt a művel. A német szoprán szinte az utolsó pillanatban, Natalie Dessay francia koloratúr szoprán betegsége miatt ugrott be a darabba. A német művésznő pénteken még Bécsben lépett fel, onnan repült New Yorkba, ahol mindössze két napja volt próbálni. A körülmények ellenére Petersen elismerésre méltó munkát végzett, noha a két főszereplő közötti kapcsolaton még lett volna mit javítani - értékelt az amerikai hírügynökség, amelynek kritikusa felrótta a produkciónak, hogy nem segítette eléggé a német énekesnőt. Petersen viszont külön dicséretet érdemelt ki az Ophélia őrülési jelenetében nyújtott teljesítményéért.

   
A hibák ellenére Patrice Caurier és Moshe Leiser produkciója emlékezetes pillanatokkal is szolgált, ilyen volt például a nyitójelenet. Ebben a kórus a sötétből előbújva jelenik meg. Lenyűgöző fényjátékkal emelték annak a jelenetnek a színvonalát, amelyben Hamlet először látja apja szellemét. Érdekes az Ophélia temetésére készülődő sírásók képe, ebben a kiváló színpadtechnika révén magába a színpadba ásnak.
   
Nem kaptak jó értékelést a szereplők, a Gertrudot alakító Jennifer Larmore leginkább a Disney-rajzfilmek gonosz mostoháihoz hasonlít, míg a Claudiust játszó veterán James Morris kínlódott és nyersnek tűnt. Laertes szerepében Toby Spence debütált a színpadon, a tenor azonban ijesztő benyomást tett jeleneteiben - értékelt az amerikai szakember.
   
A magyar közönség március 27-én a Művészetek Palotájának vetítésén bizonyosodhat meg arról, hogy vajon a bírálatok jogosak-e.