- Mint az ősbemutató karmestere, Ön egyike azoknak, aki legjobban ismeri belülről a darabot. Milyen David Alagna zenéje?
- Közismert, hogy a zeneszerzőként és operarendezőként is tevékenykedő szerző művészcsaládba született. Testvére, Roberto Alagna napjaink egyik legnagyobb tenorja - a vezető tenor szerep egyértelműen neki íródott. Ebből fakad, hogy a Halálraítélt minden énekes szólama úgy van megírva, hogy jó legyen énekelni. Roberto Alagna zenéje a legnemesebb bel canto hagyományokra épül - és itt nem arra kell gondolni, hogy Bellini-áriákat írt volna. Olyan módon vezeti az énekszólamokat, hogy azokat jó elénekelni, és egyúttal alkalmasak arra, hogy kifejezők legyenek, és erős érzelmeket tudjanak tolmácsolni. Azt hiszem, ez a legfontosabb ebben a darabban. Ezzel együtt kortárs muzsikáról van szó, de nem a modern zenének abban a pejoratív értelmében, amikor a mindenképpen újat kereső és polgárpukkasztó műveket értjük alatta. A Halálraítélt mai zene, de mégis harmóniák, melódiák szólnak, áriákat hallhatunk. Arra, aki először találkozik David Alagna operájával, nagyon is tud hatni. A darab - a rendezéssel együtt - el tudja érni azt a fajta drámai hatást, amit a szerző szeretett volna elérni, és ez a legfontosabb. Biztos, hogy nagyon sok köze van Puccini, Giordano, Leoncavallo zenéjéhez...
- ...de a francia operákhoz is. Hiszen amellett, hogy francia nyelvű a librettó, helyenként kifejezetten franciás a zene is.
- Valóban. Maga a franciásság a franciául való éneklésből fakad, hasonlóan, mint az orosz vagy a német nyelvű operáknál. A Halálraítéltben franciás a jellegzetes bensőségesség, nüanszokkal telítettség - és másfelől a harsányság, az erős érzelmi kitörések. (Ezeket próbáltuk a zenekarral is így megformálni.) Kétségkívül nem egy idillikus Mozart-zenéről van szó, másfelől ez egy olyan opera - és azt gondolom, itt Szegeden sikerült jól megoldani - amelynek a végén a néző valamit kap, magával viszi és elgondolkodik rajta.
- Befolyásolta a szegedi előadást a Halálraítélt Deutsche Gramofonnál megjelent CD-felvétele, illetve Roberto Alagna személyes jelenléte, vagy szabad kezet kapott?
- Az említett CD-felvétel a darab keletkezése után nem sokkal rögzített koncertváltozat - akkor sok mindenre egyáltalán nem volt lehetőség. A darab ugyanis nem koncertkörülmények közé íródott, hiszen olyan drámai időkkel van tele (ami alatt a szerző elgondol egy színpadi cselekményfolyamatot), amik értelemszerűen kitarthatatlanok a koncertteremben. Ennek megfelelően az akkori karmester (Michel Plasson - a szerk.) ezzel nem is tudott úgy számolni. Sajnálatos módon David Alagna most éppen Sevillában dolgozik, ma reggel szállt repülőre és érkezett Budapestre, holnap pedig már utazik is vissza. Örültem volna, ha többet van itt, de folyamatosan tartottuk a kapcsolatot ímélen és telefonon. Maximálisan szabad kezet adott, sőt. Ismervén engem, bízott benne, sőt, kifejezetten kért arra, hogy szabadon próbáljam használni a darabot, mert fontos, hogy megkapja a kellő értelmet, teret, időt. Azt gondolom, hogy ez ma este sikerült.
- Beilleszthető-e a Halálraítélt a mai magyarországi operarepertoárokba? Elképzelhetőnek tartja, hogy műsoron maradjon ebben vagy hasonló produkcióban?
- A debreceni Csokonai Színházban a közeljövőben néhány előadást mindenképpen meg fog érni. Ha sikeresnek bizonyul, próbáljuk majd tovább életben tartani. Természetesen azt remélni, hogy a Halálraítéltnek hatalmas magyar közönsége lenne, túlzás volna - de már most van érdeklődés a produkció iránt külföldről. És ezek nem holnapra, hanem holnaputánra szóló megkeresések. A színháznak pedig érdeke, hogy egy esetleges külföldi megmérettetés előtt újra elővegye a darabot. Örülni fogunk, ha az említett meghívásoknak ténylegesen eleget tehetünk, de ha máshol nem, Debrecenben biztosan többször fogjuk játszani.
David Alagnával készített interjúnkat erre a linkre kattintva találja meg.
A Halálraítélt utolsó napja 2009. november 4-én látható Szegeden, 6-án, 8-án és 10-én Debrecenben, valamint a Mezzo, illetve a Duna TV műsorán.