Egy héten belül két amerikai jazz-szimbólum Budapesten

Zene

A hír persze nagyon sokaknak nem szerencsés: a két művész közönsége szinte teljesen egybeolvad, kevesen vannak, akik csak egyikük iránt érdeklődnek. A borsos, 6 és 12 ezer forint közötti jegyek viszont közülük többeket kényszerítenek választásra. 24-én a Pat Metheny Group vérbeli contemporary jazz-zel ? saját új lemezének bemutatójával ? fogja minden bizonnyal elkápráztatni a Margitszigeti Szabadtéri Színpad közönségét. Herbie Hancock 26-án a tradicionális jazz repertoárját eleveníti fel nagyvonalú szimfonikus zenekari kísérettel. Metheny harmincéves pályafutásának ideje alatt saját zenekarával rendkívül harmonikus ívű fejlődési utat írt le, amelynek a legutóbbi lemez mintegy összefoglalása. A The Way Up tételeiben szinte minden eddigi stíluskísérlet, formai és akusztikai elem megtalálható, amely a művésznek és zenekarának eddigi korszakaira jellemző. Míg Metheny szólókarrierje változatlanul aktív, addig a zenekar sorlemezei némileg felemás színvonalat képviselnek az utóbbi tíz év óta. Egy részük a populáris ritmusokkal és dallamokkal, konvencionális zenei megoldásokkal abszolválja a feladatot, ezeket viszont rendre merészebb, összetettebb, művészileg gondolatébresztőbb kompozíciók követnek. Minden tekintetben az utóbbiak közé sorolható a most bemutatásra kerülő lemez. A metafizikai jellegű zenei tartalmakat azonban mindig hihetetlen feszes tempó, professzionális és lebilincselő hangszeres megoldások keretezik, a zenekar koncertjei pedig szinte egytől egyig felejthetetlenül izgalmas élményt nyújtanak. 26-án Herbie Hancock lép fel a BKK-ban, de mint arról korábban is beszámoltunk, (http://www.fidelio.hu/hirek.asp?id=7552), nem szokványos jazzkoncertre készül. Az est különlegessége, hogy a művész nagyzenekari kísérettel, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával közösen adja elő az 1998-ban kiadott Gershwin?s World című lemezének anyagát. A zenekart Robert Sadin vezényli, és Kovács László készíti fel ? a Miskolci Szimfonikus Zenekar vezető karnagya szívesen vesz részt jazz-produkciókban, több alkalommal vezényelte a Budapest Jazz Orchestrát is. A nagyzenekari jazzprodukciók általában kardélen táncolnak. Bár újra és újra előszedi a jazz nagy hangszerelőit is a kísértés, hogy valami igazán impozánsat alkossanak, jól csak olyan apparátussal valósítható meg a feladat, amelyik a blattoláson túl a jazz különleges érzését is el tudja kapni, amelyik merőben különbözik a klasszikus repertoárétól, és át is tudja adni a közönség számára. A koncert tehát a rádió szimfonikusok számára lesz igazán izgalmas kihívás, akik aligha vannak hozzászokva ahhoz, hogy a szólóhangszeres nem a kottából játssza a szólamát. Minden lehetőségre gondolva ? Hancock hihetetlenül szuggesztív egyénisége a biztosíték arra, hogy ez a koncert is emlékezetes marad. Fiatal csodagyerekként a ?60-as években csatlakozott Miles Davis kvintettjéhez ? a trombitás egyik legprogresszívebb korszakában. Fiatal korának meghatározó élménye volt a műfaj hőskorának, a szvingnek, a bebopnak és a big bandnek a hangzása. Tolmácsolásában első kézből kapja meg most a budapesti közönség ennek a hagyománynak a legszebb értékeit.