Elhunyt Russell Johnson

Zene

Russell Johnson

Életművével jelentős mértékben formálta a koncertteremek, operaházak, színházak és előadótermek tervezésének megközelítését. Az ő irányításával megtervezett Artec-előadóterek nem csupán az egyes műfajokra gyakorolt hatásuk miatt elismertek, hanem az előadóművészetek világának egészére gyakorolt hatásuk miatt is.

Johnson munkái számtalan nemzetközi művész elismerését kivívták, mint például Daniel Barenboim, Cecilia Bartoli, Lang Lang, Kurt Masur, John Neschling vagy éppen Sir Simon Rattle. Rengeteg zenekarral dolgozott együtt a világ minden táján, köztük a Budapesti Fesztiválzenekarral és a Nemzeti Filharmonikusokkal is. Johnson, akit sokan az akusztika zsenijének tartottak, számtalan koncerttermet épített és újított fel a világ számos városában, többek között Dallasban, Birminghamben, Edmonton, Sao Paulóban, Nottinghamben, Torontóban, Szingapúrban, Párizsban és Budapesten.

Maximalista volt a koncertteremek akusztikai optimumának elérését illetően. Úgy gondolta, hogy a hangzásnak "... ereje, hatása, ütése és kerek egésze kell legyen. Szóljon mély hangokkal, amelyek nem túl gyengék, és magasokkal, amelyek nem túlontúl erősek. A tisztaság és a rezonancia alkosson természetes egységet benne. A zenészek és a karmester ugyanazt hallják vagy érezzék, amit a közönség is. Nem szabad, hogy bármilyen hatás eltávolítsa a zenekart és a közönséget egymástól: sem egy éles hang, sem visszhang vagy frekvencia-zavarok. A zenét vegye körül levegő; mintha a zene lebegne."

Olyan akusztikai rendszerekben gondolkozott, amelyeket arra terveztek, hogy a lehető legtöbb műfajt befogadhassák anélkül, hogy elvesztenék az egy művészeti ágra tervezett rendszerek által nyújtott minőséget. Koncerttermekben ezt saját tervezésű, változtatható akusztikus elemekkel valósították meg, mint például hatalmas motorizált hangvisszaverő, hangtompító rendszerek és másodlagos hangkamrák -, amelyeket az előadótér átalakítását lehetővé tevő elemek egészítenek ki, úgymint a variálható nézőtér- és színpadrendszerek. Innovatív szerepet játszott a többfunkciós előadótermek (vagy, ahogy ő nevezte: "koncertszínházak") fejlesztésében. Úttörő munkát végzett egyedi dizájnelemek, valamint a színházi terek és -eszközök tervezésének és kialakításának hatékonysága terén. Az Artec olyan saját, egyedileg tervezett elemeket fejlesztett ki, amelyek a zenészek igényeire szabott, kiváló minőségű előadókörnyezetet biztosítottak.

A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Azt vallotta, hogy a legjobb termeket építészek és az akusztikához értő szakemberek közreműködésével lehet létrehozni: egy csapattal, melynek tagjai külön-külön is mesterei saját szakterületüknek. Ahogy Johnson mondta: "Az Artec egyedülálló. Mi vagyunk a világ egyetlen vállalata, amely különféle szakemberekkel dolgozik és az operák, színházak, koncerttermek tereinek minden technikai részletével kapcsolatban képes minőségi szolgáltatást nyújtani. Munkatársaink között vannak dizájnerek, akusztikus tervezők, zenészek, építészek, valamint a világítás, a gépezet, a kötélzet és a hangosítás szakértői. Az Artec operaház és koncertterem tervezési alapfilozófiája összefoglalható egyetlen szóban: sokoldalúság. Koncertermeink nem csak hatalmas szimfonikus zenekaroknak nyújtanak kitűnő akusztikai hátteret, hanem sok más zenei előadásformának is: vonósnégyeseknek, kórusoknak, dalénekeseknek, zongorának, kamarazenekaroknak, korabeli hangszereken játszó kis zenekaroknak és így tovább."

Új Artec-termek nyílnak meg az elkövetkezendő években többek között az alábbi városokban: Carmel, Indiana (USA), Wroclaw (Lengyelország), Reykjavik (Izland), Aalborg és Aarhus (Dánia), Zarautz (Spanyolország), Szingapúr (Szingapúr) és Montreal (Kanada).

Russell Johnson 1923. szeptember 14-én született Berwickben, Pennsylvania államban. A Carnegie-Mellon és a Yale egyetemeken végzett építészeti tanulmányai után kezdett akusztikával és színháztervezéssel foglalkozni. 1954 és 1970 között a Bolt, Beranek and Newman cégnek dolgozott a Massachussetts állambeli Cambridge-ben, mint a színház-konzultációs részleg alapítója és főtanácsadója, és mint - az akusztikai feladatokkal is megbízott - koncertterem- és operaház-tervezési technikai koordinátor. 1971-ben alapította meg az Artecet, s itt végzett akusztikai tervezői munkájáért számtalan rangos elismerést kapott az utóbbi tíz év során.