Elismerő külföldi kritika Farkas Gábor Liszt-felvételének

Zene


farkas_gabor_byfidelio.jpg
Farkas Gábor

"Lenyűgöző debütálás, amely felülmúlja Liszt technikai kihívásait. Hasonlóan briliáns előadást nem hallottam az elmúlt években" - írja Jeremy Nicholas a Gramophone áprilisi számában, hozzátéve: kellemes feladat üdvözölni egy új nevet, kivált első lemezének megjelenése alkalmából. Írásában a neves szaklap kritikusa kiemeli Farkas Gábor zongorahangjának meleg, bársonyos tónusát, dicséri Liszt stílusának dinamikus és intuitív közvetítését, és elismeri, hogy a pianista nem törekszik biztonsági játékra a nagy tempóknál vagy a kockázatos szakaszoknál.

 
"Játékában nyoma sincs annak a nyugtalanító mesterkéltségnek, amit hallva az ember szinte szalad, hogy ellenőrizze a partitúrát. (...) A két Verdi-parafrázis előadása csodálatos. Pátosz hatja át a ritkán hallható Ave Maria című darab előadását, a Rapszódia 'tűzijátékát' és a hatalmas erejű h-moll szonátát. Ez az utóbbi interpretáció csak a legjobbak közt tartható számon. Farkas nagy szakaszokban gondolkodik. Megtalálta a módját annak, hogy a négy tételt összekapcsolva a művet ellenállhatatlan egységbe foglalja. Egy név, amelyre oda kell figyelni" - szögezi le Jeremy Nicholas.
 
A másik méltatást Michael Cookson, a Music Web International munkatársa jegyzi. Mint írja, a szólóalbum köznapi címe - An Evening With Liszt - egy Katherine Jenkins- vagy Mantovani-féle könnyed zenehallgatást nyújtó estre utal.
 
"Farkas színes előadásmódját jelentős formátummal egyesíti a h-moll szonátában. Elnémultam, ahogy a legelső témától kezdve energikusan és drámai erővel építi föl a darabot. A befejezés mennyei nyugalmat áraszt" - jegyzi meg Michael Cookson. Kiemeli, hogy az 1981-ben Ózdon született és nagy jövő előtt álló Farkas jelenleg a budapesti Zeneakadémia PhD-hallgatója; egy olyan intézményben tanul, amelynek hagyományai a nagy Liszt Ferencig vezethetők vissza.