Elsőként hallható teljes egészében Schönberg Mózes és Áronja

Zene


schonberg_mozesesaron_sajttaj_muosz_karpatijanos_kocsiszoltan_bytsd-2.jpg
 Kárpáti János és Kocsis Zoltán

Félszcenírozott előadás formájában szólal meg a világon először teljes egészében Arnold Schönberg Mózes és Áron című operája január 16-án a Művészetek Palotájában. A zeneszerző csupán az első két felvonás zenéjét írta meg, a harmadiknak csak a szövegével készült el. Kocsis Zoltán zeneszerző-karmester, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója a Schönberg-örökösök engedélyével és hozzájárulásával komponálta meg a harmadik felvonást, szigorúan követve Schönberg fennmaradt jegyzeteit, utasításait. Kárpáti János zenetörténész szerint az opera a XX. század zenéjének egyik kulcskompozíciója, így igen időszerű volt a Miskolci Nemzeti Operafesztiválon még júniusban megrendezett magyarországi bemutató - akkor még két zenés és egy próza-formátumú harmadik felvonással.

 
Kocsis Zoltán meglehetősen nevetségesnek találta a miskolci előadás megoldását, hogy közel két órányi tömény Schönberg-zene után egy egész felvonás csupán beszédes formában hangzott el - többek közt emiatt is döntött úgy, hogy megkomponálja a zenéért kiáltó részt. Schönberg zenei világa kapcsán a zeneszerző rávilágított: a tonalitás felbomlása tulajdonképpen már Bachnál elkezdődött, hiszen neki is voltak dodekafon témái.
 

kocsiszoltan_portre_100105_bytsd.jpg
 Kocsis Zoltán a dodekafóniáról mesél

A karmester-zeneszerző  a MÚOSZ székházában megrendezett sajtótájékoztatón hosszasan mesélt a dodekafóniáról, amely a dúr-moll hangnemrendszer hétfokúságával szemben a tizenkét fokú kromatikus skálára és az ebből kialakított sorra épülő rendszer. Elmondása szerint ez a fajta atonalitás már Wagnernél is felbukkan, lényege, hogy egy adott hang addig nem ismétlődhet meg, amíg az egymással egyenrangúnak tekintett többi tizenegy hang meg nem szólal. "Különböző módokon lehet úgy dolgozni a tizenkét hanggal, hogy megmarad a szerző egyénisége" - mondta, miután a zongoránál gyakorlatban is demonstrálta a dodekafónia jellemzőit.

 
A hangok ilyenfajta egyenjogúsága izgalmas kihívás mind a zenekar, mind pedig a kórus számára. Ahogy Antal Mátyás karigazgató elárulta: az énekeseknek különösen nehéz feladat ebben a dallamfolyamban megtalálni a kapaszkodókat, amelyek ez esetben sokszor egy-egy hangszerszólamot jelentenek. "A legnehezebb feladatom az volt, hogy el kellett hitetnem nyolcvan emberrel, hogy ez egy gyönyörű darab" - mondta nevetve, ám hozzátette: sikernek könyveli el, hogy a miskolci bemutató után több tag is jelezte, szereti a darabot. A színpadra állítással kapcsolatban Kocsis Zoltán hangsúlyozta, hogy a rendezés - amelyet Novák Eszterre bíztak - nem lesz illusztratív, "ez maradjon meg a zenének". A tulajdonképpeni ősbemutató Mózeseként Wolfgang Schöne, míg Áron szerepében Daniel Brenna lesz látható.