Eötvös-lemezek a BMC-től

Zene

Karlheinz Stockhausen: Gruppen; Punkte "Ha Dosztojevszkij azt mondta, hogy az orosz irodalom Gogol Köpönyegéből bújt ki, akkor az egész 1950 utáni korszak zenéje Stockhausen Gruppenjéből lépett elő." (Kurtág György) A felvételen a WDR Sinfonieorchester Köln hallható. A Gruppen 1-es zenekarát Arturo Tamayo, a 2-est Eötvös Péter, a 3-ast Jacques Mercier vezényli. Igor Sztravinszkij: Tavaszi áladozat; Mavra ?A Le sacre du printemps a kor zenetörténetének legeredetibb és legnagyobb hatású kompozíciója, amely elképedt lelkesedést váltott ki olyan pályatársakból is, mint Debussy vagy Bartók, s ? noha az előbbit visszariasztotta a zene féktelen vadsága, az utóbbi pedig a mű töredezettségét sem hallgatta el ? zenetörténeti jelentőségét mindketten megérezték. (...) [A Mavra] a 19. századi orosz opera (Glinka és Csajkovszkij), valamint az olasz opera buffa (Rossini és Donizetti) ismertetőjegyeit vonultatja fel, cigányzenével és ragtime-mal fűszerezve. Ez a zenei nyelv kibékíthetetlenül heterogén elemek kavalkádja, amelyet egy pillanatra sem lehet komolyan venni. A Mavra nem feltámasztása, hanem paródiája a vígopera műfajának. Hogyan lehet egy eleve mulatságos műfajt parodizálni? Sztravinszkij humora tisztán zenei eredetű, s az össze nem illő elemek állandó ütköztetéséből származik.? (Farkas Zoltán) A Tavaszi áldozatot a Junge Deutsche Philharmonie-val, a Mavrát pedig a Göteborgs Symfoniker ? The National Orchestra of Sweden-nel rögzítette a magyar karmester. A felvétel szólistái: Maria Fontosh (szoprán), Ludmila Schemtschuk, Lilli Paasikivi (mezzoszoprán), Valerij Serkin (tenor).