Esterházy-darab ősbemutatójával zárul a Haydn-év

Zene

Záróakkordjához érkezett a Haydn-év 2009 programsorozata: a január 1-én az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar Fischer Ádám által vezényelt A teremtés-koncertjével indult emlékév igen szép sikereket tudhat maga mögött. Az évnek a Zenetudományi Intézet Joseph Haydn és Magyarország című kiállításában megrendezett záró sajtótájékoztatóján elhangzott: körülbelül 38 ezer érdeklődő látogatott el a Haydn-év rendezvényeire.
 
Schneider Márta, az Oktatási és Kulturális Minisztérium kulturális szakállamtitkára számokban is érzékeltette az év sikerét: elmondása szerint 15 város 36 helyszínén 89 rendezvény, illetve 15 fesztivál járult hozzá a sorozat eredményességéhez. A szakállamtitkár az év egyik legjelentősebb sikereként aposztrofálta Fertőd-Eszterháza megnövekedett látogatottságát, amelynek koncertjeire a tavalyi évhez képest 75 százalékkal többen voltak kíváncsiak. Kiemelte: a következő években folytatódik a kastély uniós támogatással megvalósuló rekonstrukciója is.
 

haydnevzarosajttaj_20091215_110_bygordon.jpg
Erdődy Orsolya, Schneider Márta és Seress Zoltán a sajtótájékoztatón
 
Rávilágított: az egyik legfontosabb célként az lebegett a szervezők szeme előtt, hogy a kezdeményezés áttörje az érdektelenség falát. Szerinte ez az év megmutatta, hogy a szakemberek és a zeneszeretők számára egyaránt örömet jelenthet egy ilyen sorozat. Elmondása szerint az év egyik legkedveltebb epizódját a gyerekeket megcélzó Csoki koncertek, illetve a fiatalokat megszólító Haydn-maraton jelentették.
 
Erdődy Orsolya, az év megrendezését és támogatását magára vállalt Hungarofest Nonprofit Kft. KLASSZ Zenei Iroda irodavezetője szerint a Haydn-crossover koncertek is bizonyították, hogy a klasszikus zene is lehet olyan érdekes, mint a népzene vagy a könnyűzene, ennek megvilágítása csupán a tálaláson múlik. Az irodavezető beszámolt a Záró-Accord - Adjon még 5 percet Haydnnak című kezdeményezésről, amelynek keretében az Accord Quartet fiatal zenészei a politikai, üzleti világ munkafolyamatába visznek egy kis színt Haydn muzsikájával. A kvartett decemberben a Parlament folyosóira csempészett éteri dallamokat, de több újság szerkesztőségében, sőt a Szociális és Munkaügyi Minisztérium miniszteri értekezletén, illetve a Magyar Vöröskeresztnél is megfordul.
 
 
A Haydn-év záróeseménye igazi különlegességnek ígérkezik: a KLASSZ Zenei Iroda és a Bárka Színház közösen kérte fel Esterházy Pétert, hogy írja meg a december 18-án bemutatandó művet. A Harminchárom változat Haydn koponyára című, Göttinger Pál által megrendezett előadás alapját az a történet adta, hogy 1820-ban kiderült: Haydn koporsójából hiányzik a mester koponyája. Ahogy arra később fény derült, a koponyát a herceg egyik titkára lopta el, amely csak 1954-ben talált vissza jogos tulajdonosához. Seress Zoltán, a Bárka Színház igazgatója elmondta: Esterházy Péter darabja minden Haydnnal kapcsolatos ünnepélyességet elvet, viszont annál többet ironizál.