Félkészen a kirakatban

Zene


jazzshowcase 2010_djangofree_mupa_djangofree_bytsd-4.jpg
 Django Free

A szakmai kerekasztalon azt tanácsolta az egyik pozsonyi klub vezetője, hogy a fiatal magyar muzsikusok találjanak ki valamit, amitől az ő produkciójuk más lesz, mint a többi, amitől felfigyelnek a fesztiválok és klubok szervezői, annyira, hogy meg is hívják őket. Ha szívemre teszem a kezemet, akkor nem tudok olyat mondani a tizennyolc végighallgatott együttesből, aki Lukacka úr lapidáris kívánalmának biztosan megfelelne. De az a kevés magyar szakmabeli, aki végigülte a három délutánt, mégsem távozott csalódottan: a tehetség most is megmutatkozott. Márpedig ez az elsődleges, anélkül hiába "találják ki" magukat a fiatal együttesek, a jazz nem hangoskodó vagy a feltűnősködést kereső műfaj, ahol komoly művészi tartalom nélkül meg lehetne maradni a pályán.

 
Persze a nemzetközi fesztiválokon gyakran megforduló szlovák szakember tanácsa mellett is komoly érvek állnak. Ha a tehetségek nem kerülnek már abban a fázisban - sportnyelven szólva - helyzetbe, amikor még csak próbálkoznak, hogy mihamarabb szerezhessenek igazi tapasztalatot, könnyen lemaradhatnak. Márpedig a verseny a junior kategóriában is éles. A másik érvet már a tavalyi kerekasztalon megfogalmazta Pallai Péter, aki klubesteket szervez Pesten, Londonban pedig a Magyar Intézet jazzprogramjait, és ugyancsak kizárólag a jazzre, mint zeneművészeti ágra jellemző. Arról van szó, hogy a jazz, mint elsajátítható zenei idióma, anyanyelv, egy stílusban fejezi ki magát, és ez a mainstream. Ezt minden jazzművész-palánta el kell, hogy sajátítsa, de ha jól érzi magát benne, akkor nem kell kilépnie a stílus pontosan meghatározott keretei közül. Erre is van igény a klubokban és a fesztiválokon, nem véletlenül hívják fősodornak, ez a jazz közönségének a mindennapi kenyere. De az európai jazzpiacon, ahol komoly kereseteket is el lehet néha érni, nem ezt keresik, erre utalt Lukacka úr.
 

jazzshowcase 2010_jazzshowcase_transformquintetesjoeycalderazzo_mupa_bytsd-10.jpg
 Transform kvintet

Eleve nehéz eldönteni, hogy ki számít fiatal jazz-zenésznek azon az alapon, hogy ki milyen próbát állt már ki, és mit tett már le az asztalra. Például az esti főprogramban teljes joggal - mellesleg amerikai sztárral - szerepeltetett Transform kvintett négy tagja Gereben Zita együttesét alkotja, akik délután léptek fel. Ha nagyon erőltetné az ember valami ilyen határvonal meghúzását, akkor kegyetlenül kettévágná az egyik legjobb produkciót: Pece Balázs trombitás zenekarvezető az innenső, a vele egyidős, de már nemzetközileg is tapasztalt Bolla Gábor, meg a jóval idősebb Jeszenszky György a túlsó oldalra kellene, hogy álljon, hogy a vendégként hozzájuk csatlakozott Oláh Tzumó Árpádot már ne is említsük.

 

jazzshowcase2010_rafaelmarioquartet_mupa_rafaelmario_bollagabor_bytsd.jpg
 Rafael Márió és Bolla Gábor

Bolla, aki már Showcase-en, nemzetközi fesztiválokon egyaránt "nagyszínpados" Rafael Márió zongorista együttesében is helyet kapott, sőt fel is dobta a kvartett játékát, de a trombitás Pece Balázzsal  - aki szárnykürtön még nem annyira biztos - jobban megtalálta a hangot. Rafael tehetsége nagy tüzet tud gyújtani, csak még meg kell tanulnia, hogy a felpörgetett szóló szédületéből vissza is találjon. Érettebb, nagy dolgokra hivatott tehetség Balogh Roland gitáros, aki tavaly megnyerte hangszerének versenyét a Montreux-i Jazzfesztiválon. Junior világbajnok tehát, elképesztő virtuozitással. Zenekara, a Finucci kvartett 30-40 évvel ezelőtti stílusban van igazán otthon, pörgős, derűs, országúti autózáshoz való zene, abból a felfogásból, amelyet például a Yellowjackets is képviselt annak idején.

 

jazzshowcase2010_aved-csongaradiquartet_mupa_avedjanos_soosmarton_csongradigabor_bytsd.jpg
 Ávéd János, Soós Márton és Csongrádi Gábor

Az első napon hallottak közül rajtuk kívül csak egy együttes indult el már azon az úton, hogy megtalálja saját hangját: Ávéd János és Csongrádi Gábor gitáros kvartettje, akik gondolkodnak, mielőtt beszámolnának. Sajnos, néha kicsit az a benyomásom volt, hogy gondolataik zene közben is lekötik őket, de valójában bensőséges felfogású, Csongrádi harmonizálásában mélyenszántó számokat hallottunk, hozzá Ávéd a cool stílus legszebb erényeit csillogtatta. Gayer Mátyás volt valószínűleg a legfiatalabb zenekarvezető ezen a Showcase-en, a zongorista egyelőre halasztja Berklee-ösztöndíját, előbb jöjjön az érettségi. Megilletődött volt egy kicsit, de az volt sokkal tapasztaltabb, már diplomázó társa, Borbély Miklós szaxofonos is. Gayer például Bollához hasonlítható óriási ígéret. Balkeze csodálatosan ontja és uralja a bonyolult és gyors harmóniameneteket. Elegancia, a nagy íveket átfogó képesség, komplex zenei alapállás jellemzi a fiatalember muzikalitását.

 

jazzshowcase 2010_tamarazene_mozestamara_mupa_bytsd-2.jpg
 Mózes Tamara

Eredetiségben kiemelkedett a mezőnyből Mózes Tamara és Horváth Dániel duója: a zongorista-énekesnő azt a fajta amerikai sanzon- vagy előadói iskolát hozta teljes természetességgel, amellyel Magyarországon tudomásom szerint senki sem próbálkozott még. Pedig ez is fontos része a jazzklub-kultúrának, és ma is tovább él a singer-songwriter hagyományban. Tamara hangja sok mindenre képes, a blues érzés végig ott motoszkál benne, de zongorajátéka kevésbé jazzes. Annál inkább a hangja, mint amikor csak dobkísérettel adott elő egy teljesen egyéni és lenyűgöző Blue Monk-letétet. A Willow... című standard ugyancsak frappáns feldolgozásában majdnem sikerült egyesítenie a két "vonalat", ha trióban vagy kvartettben lép fel, ez biztos magától megoldódik.

 

jazzshowcase 2010_kazaiagiquintet_mupa_bytsd.jpg
 Kazai Ági kvintet

Három énekesnő szerepelt a már valamennyire ismertek közül saját együttessel: Kazai Ágnes, Szolnoki Dóra és Gereben Zita. Sajnos a Zászlóterem elnevezésű lépcsős folyosó énekes produkciókra nem igazán alkalmas, igaz, az üvegterem meg nagyon merev, rettenetes belmagasságukban elillan a jazz izgalma. Kazaiék kiérlelt produkciója is megszenvedte ezt, mert nem hangszeres vagy énekes bravúrokra, hanem főleg hangulatfestésre, alaposan megírt szövegekkel gondolatébresztésre törekszik, és már eljutott az önironikus kifejezésig is. Rengeteget fejlődött egy év alatt Szolnoki, aki új, saját szerzeményekkel jelentkezett, tavalyhoz képest majdnem teljesen kicserélődött zenekarral, akikkel már nem igyekszik az éneket a zenekarba olvasztani. Gereben Zita egy számot mutatott saját anyagából (Lost Faith), melyet idén tervez lemezen is kiadni, de a standardekben is nagyon magas színvonalat hozott, és prozódiája is közel van a tökéleteshez - ez egyébként neuralgikus pont énekeseinknél. Két jazz tanszéki hallgató, Karosi Júlia és Maros Zsófia is letették névjegyüket, előbbi az árnyalt, átgondolt, pianót is vállaló, ízléses előadással, utóbbi óriási, szenzuális orgánumával, már most is pompás hajlításaival aratott sikert.

 
Néhány zenekar próbálkozott könnyebb stílusok, bulizós dolgok beemelésével, mint a  Tettamanti Téma vagy a Django Free, de mind közül a B2B3 (Born to B3) Hammond-orgonás trió tarolt a leginkább. A nemzeti hangversenyteremből a szünetben kiszivárgó közönség teljesen elképedt. Mellém is leült egy kisfiú, mint megtudtam, a kétéves Andor, aki azt mondta, hogy ez jó ez a zene, most hallgassuk, és csak utána akar játszani a komputeremmel. Táncikált is kicsit rá ültében. Nos, a rutinos trió magától értetődő funky, csupa élet zenéje ráébresztett: talán mégsem kell csak az eredetiséget keresni.