Felkészülés az improvizációra

Zene


mitsgergely_fidelio.jpg
Mits Gergely

Ekkorra  Magyarországon  felnőtt  egy olyan  zenészgeneráció,  amelynek tagjai  egyrészt ?atal   koruk   ellenére   professzionális muzsikusok  voltak,  másrészt  elhivatottságot  éreztek  a  pedagógiai  pálya iránt.  Ez  a  szakmai-baráti  társaság heti   rendszerességgel   összeült,   és körülbelül  féléves  munka  eredményeképpen megszületett egy olyan szakmai koncepció, mely mára a Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszék programjának a gerincét képezi.

A tanterv kerete az úgynevezett életpályamodell, mely biztosítja azt, hogy valaki kisgyerekként bekerülve a rendszerbe, a különböző szakmai szinteket (alapfok, középfok, felsőfok) megjárva diplomásként végezhessen, de azok is pro?tálhassanak belőle, akik maguk nem válnak előadóművésszé.

A magas kultúrához tartozó igényes zenei műfajok fontos része az improvizáció. Ahhoz,  hogy  megtanuljunk  improvizálni,  ismernünk  kell  a  zenei  nyelvrendszer szavait, hogy aztán improvizációs készségünk fejlesztésével mondatokká tudjuk fűzni azokat, s megtanuljunk beszélni a zene nyelvén. Az improvizációs készség fejlesztésére irányuló gyakorlatok már a korai zenetanulástól kezdődően szerves részei a tananyagnak.

A csapat első sikere: 2000 szeptemberében Székesfehérváron elindult a jazz szakközépiskola első évfolyama, melynek szakmai programja az említett tanterv volt. A Kodolányi János Főiskola rektorának, dr. Szabó Péternek, illetve a menedzsment nyitottságának köszönhetően a programot továbbgondolva és főiskolai szintre emelve indulhatott el 2007 szeptemberében az első évfolyam.