Budapesti Régi Zene Fórum 2005 ? Nemzetközi Historikus Zenei Fesztivál ?Aranykor? (1550 ? 1800) Tizenöt év óta minden májusban a régi korok muzsikáját idézi a főváros egyik legrangosabb zenei fesztiválja, a Budapesti Régi Zene Fórum. A nemzetközi historikus zenei fesztivál, amely a Tavaszi Fesztivál és a nyári rendezvények közötti időszakban hiánypótló szerepet tölt be a budapesti kulturális kínálatban, mára jelentős ismertséget, népszerűséget és szakmai rangot vívott ki magának. Kétszázötven év: ha az emberiség százezer éves történelmébe helyezzük, akkor alig több, mint egy villanás. Ha az európai zenetörténet Palestrinától Beethovenig terjedő korszakaként tekintjük, akkor majdnem minden. Természetesen előtte és utána is születtek korszakalkotó művek és művészek, de a reneszánsztól a bécsi klasszicizmusig tartó felmérhetetlenül gazdag és bőséges időszakot kétségtelenül az európai zene ?aranykorának? tekinthetjük. A Budapesti Régi Zene Fórum 2005. évi rendezvényeivel ennek az aranykornak az ékszereiből válogatnak majd. A fesztivál eseményei nem kronologikus sorrend szerint haladnak, inkább ide-oda ?lapozgatnak? a kétszázötven év különböző műfajai és periódusai között, változatos, színes választékot kínálva a régi korok muzsikája iránt fogékony közönségnek. A fesztivált a Philip Pickett-vezette New London Consort ?Barokk maratonja? nyitja a Zeneakadémián 2005. május 29-én. A délutáni angol barokk versenyműveket, szviteket, valamint a megnyitó ceremóniát és reneszánsz-barokk ételfotó-kiállítást követően este Händel Acis és Galathea című oratóriuma hangzik el, ugyancsak a New London Consort előadásában. Május 31-én ? mintegy kétszáz évvel visszalapozva ? a Budapesti Történeti Múzeum falai között a Voces Aequales Énekegyüttes a reneszánsz chansonok és madrigálok világát idézi: az olasz, francia, spanyol és flamand motetták eredeti elhangzása mellett Győri István előadásában Bakfark Bálintnak ezekből a darabokból készített lant-feldolgozásait is megismerhetjük. L. Boccherini halálának 200. évfordulója tiszteletére a Tomasini Vonósnégyes ad emlékhangversenyt a Budavári Városházán Máté Balázs művészeti vezetésével, Kertesi Ingrid közreműködésével június 4-én. A további külföldi vendégek között találjuk a híres francia együttest, a Les Talens Lyriques-t Céline Scheen közreműködésével, olasz-francia barokk programmal (június 1.), a brit Florilegium együttest, amelynek tagjai J. Haydn ?londoni? szimfóniáit korabeli kamarazenei feldolgozásban szólaltatják meg Elizabeth Cragg ének-szólójával gazdagítva az est műsorát (június 5.), valamint két további rangos angol előadóművészt: Carolyn Sampsont, aki legutóbb Philippe Herreweghe és a Collegium Vocale Gent szólistájaként vendégszerepelt Budapesten, és Matthew Wadswortht, aki elsőként dolgozta ki a lantművek Braille-írással történő lekottázását. Előadásukban Shakespeare-kori angol reneszánsz műsort hallhatunk (június 3.). A régizenei sorozatot lezárásaként a világhírű Camerata Salzburg Sir Roger Norrington vezényletével, Sybilla Rubens közreműködésével ad Bach-estet. Filharmónia Mesterbérlet A Nemzeti Hangversenyterem megnyitását követően a főváros zenei palettája egyértelműen tovább gazdagodott, de ha a bérlet-kínálatot nézzük, jelenleg továbbra is csak a Filharmónia Budapest Kht. kínál olyan bérletet, melynek koncertjeit a világ élvonalába tartozó külföldi zenekarok vendégszereplése alkotja. Az elmúlt évben kibocsátott ?Csillagok randevúja? sorozat sikere alapján a bérlet folytatása mellett döntöttek a szervezők, akik úgy vélik, a 2005/2006. évi Filharmónia Mesterbérlet méltó társa az Európai Uniós csatlakozás tiszteletére rendezett ?Csillagok?-bérletnek. A normális esetben elérhetetlenül magas tiszteletdíjakat sikerült a töredékére csökkenteni (a bérlet hat koncertes teljes tiszteletdíj-összege átlagos esetben mindössze egy zenekar tiszteletdíjára elég), és több együttműködő partner segítsége (Magyar Rádió, Francia Intézet) enyhíti a költség-igényeket. A vállalkozás jelentőségét növeli, hogy a Nemzeti Hangversenyteremben rendezett négy koncertre egy-egy vidéki bérlt közönségét is elhozzák, így az ezer fővárosi bérlő mellett a veszprémi, a székesfehérvári és a két győri bérlet mintegy kétezer hallgatója ismerkedhet meg a rangos vendégművészekkel, illetve az új fővárosi teremmel. A bérlet nyitókoncertje Bartók halál-évfordulójának ünnepi emlékhangversenye, melynek külön hangsúlyt ad a kerek 60. évforduló, és az a tény, hogy Fischer Ádám ezen a koncerten debütál zeneigazgatóként a Rádiózenekar élén. A 3. zongoraverseny és a Kékszakállú herceg vára előadásán Ránki Dezső, Polgár László és Németh Judit lép a közönség elé. Moszkva, Bécs és Párizs vezető zenekarai ugyancsak vezető karmestereikkel (Pavel Kogan, Fabio Luisi, Philippe Herreweghe) mutatkoznak be. A Moszkvai Állami Szimfonikus Zenekar orosz műsorral érkezik, a Wiener Symphoniker vendégszereplése Ausztria EU-elnökségének alkalmából válik lehetővé, az Orchestre des Champs Elysées pedig a ?Mozart-év? előtt tiszteleg. Az Európai Unió Barokk Zenekara és a belga Il Fondamento zenekar a Zeneakadémián lép föl; előbbi a rangos gordonkaművész, Jaap Ter Linden irányításával és közreműködésével a Boccherini-évfordulóról is megemlékezik, utóbbi pedig a néhány évvel ezelőtti sikeres bemutatkozása után most különleges karácsonyi műsort ad elő: Telemann kevéssé ismert, de értékes és gyönyörű kantátáit. Családi és ifjúsági bérletek ? Cantiones Sacrae, Egyetemi bérlet, A muzsika világa, A zene titkai, Mesélő muzsika A Filharmónia Budapest Kht. által az elmúlt évadban szervezett 469 koncertből 300 volt ifjúsági koncert; a 150.000-re tehető látogatói összlétszámból mintegy 100.000 hallgató a fiatalság köréből került ki. E számadatokból is látható, hogy a Kht. bőséges kínálatában kiemelt szerepet kapnak azok a koncertsorozatok, amelyek a hangverseny-látogatást közösségi-családi eseményként célozzák meg, és amelyek emellett a koncertlátogató közönség utánpótlásáról is gondoskodni kívánnak. Az ifjúsági koncert-kínálatból jóformán hiányoznak azok a típusok, amelyek a 14-24 éves korú fiatalság számára érdekesek és befogadhatók, ugyanakkor nem olyan didaktikusak, hogy ne volna élvezetes bármely korú felnőtt hallgatóság számára is. A családi bérletek időzítése fontos szempont, ezért a sorozatokat hétvégi délutánokra ütemezik. A Cantiones sacrae című bérlet egy több év óta futó sorozat idei állomása: az ?Egyházzenei barangolások? és a ?Bizánc öröksége? bérleteink folytatásaként híres templomok, jellegzetes egyházzenei iskolák zenei öröksége szólal meg a Szent István Bazilika, illetve a Belvárosi Főplébániatemplom falai között, avatott és rangos előadók tolmácsolásában. A ?Cantiones sacrae? bérlet tipikusan családi érdeklődésre számot tartó rendezvénysorozat, amely gazdag élményt nyújthat a családok valamennyi tagjának, a kisgyermekektől a nagyszülőkig. Az Egyetemi bérlet ifjúsági is, felnőtt is. Helyszíne a legrangosabb koncertterem, a Zeneakadémia, kezdési időpontja már majdnem este, de azért nem tart éjszakáig, habár teljes koncert terjedelmű. Olcsó, tehát mindenki számára elérhető, akár az egész család számára is megfizethető. Tartalmaz jól ismert és kedvelt darabokat, de kevésbé ismert különlegességeket is. Gondosan szerkesztett programokból áll össze, tehát érdekes és ?jól fogyasztható? bármely korosztály számára. Négy vidéki város hivatásos szimfonikus zenekarának megismerésére (és akár összehasonlítására) ad alkalmat. Címe azt kívánja jelezni, hogy már felnőtt rangú, de még ifjúsági árfekvésű sorozat. A bérlet megcélzott törzsközönségének tagjai igényes középiskolások, egyetemisták és főiskolások, nyugdíjasok és Budapesttől távolabb lakók. Az ?Egyetemi bérlet? szerkesztett koncertjei együtt is egységet alkotnak: az idén döntően a természet-zenék köré csoportosulnak. A Filharmónia Budapest Kht. a 2005-2006-os szezonban három ifjúsági bérletsorozatot indít Budapesten. Két bérletet a Zeneakadémián rendeznek szombat-vasárnap, így ezek családos hangversenyek, egy sorozatot pedig négy különböző helyszínen (Zeneakadémia kisterem, XVI. és XX. kerület, Marczibányi téri Művelődési Központ), hétköznap, tanítási időben tartanak. A Budapest külső kerületeiben lévő, és a belvárosi iskolák pedagógusai is jelezték, hogy nehéz hétvégére családdal megszervezni a hangverseny-látogatást, ezért a vidéken amúgy is természetes hétköznap délelőtti koncertek mintájára szerveznek 2005-2006-ban ?rendhagyó énekórát?. Minden bizonnyal így azokat a gyerekeket is el lehet ?csábítani? hangversenyre, akiket szüleik biztosan nem vinnének, vagy küldenének el koncertre. A hagyományos ifjúsági bérletek közül a Mesélő muzsika sorozat a legkisebbeknek szól. A tervek szerint ebben a bérletben gyermekek zenélnek-énekelnek gyermekeknek. Az Operaház Gyermekkara a Sinfonietta Hungarica kamarazenekar, blockflöte-zenekar és ütősök közreműködésével Orff Karácsonyi történetét és Szokolay Sándor: A tavaszhozó kisleány című művét énekli-játssza el. Februárban a Budapesti Énekes Iskola és más szkólák előadásában a karácsonyt követő, tél végi ünnepkörök misztériumjátékait láthatják az érdeklődők: a Csillag-játék Vízkereszt ünnepét, a Szent Balázs-játék a tavaszi iskolakezdésre készülődést mutatja be. A harmadik játék Szent Pál megtérése. A 2006. évi Mozart évforduló jó alkalmat ad ?A gyermek Mozart? című műsor megrendezésére, melyben a Mozart-családot és a kort mutatják be. Közreműködnek a Zeneakadémia növendékei (a különleges tehetségek osztályából), tanáraik, valamint a Zeneakadémia Kamarazenekara. Mindhárom koncertnél fontos szerepet kap majd a színpadi látvány, a játék, a jelmez. A Zene titkai bérlet a felső tagozatosoknak szól. Händel Nagy Sándor ünnepe c. oratóriumát a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Ének- és Zenekara adja elő. A ritkán játszott mű csúcspontja, Szent Cecília és egyben a zene varázslatos erejének dicsőítése mottója is lehetne sorozatnak. Itt megint gyerekek játszanak, énekelnek náluk alig fiatalabbaknak. A Magyar Virtuózok Kamarazenekar koncertjén három kiváló hangszeres muzsikus mutatkozik be karmesterként is. A műsorban szereplő kompozíciók (barokktól a romantikáig) karmesterei, illetve szólista-közreműködői felváltva Berkes Kálmán, Drahos Béla és az együttes vezetője Szenthelyi Miklós. A harmadik előadáson az improvizáció és a jazz-zene kerül középpontba: Vukán György klasszikus zongoraművekre improvizál, majd a második részben Duke Ellington különleges Sacred Concert című műve hangzik el a Nemzeti Énekkar és a Budapest Jazz Orchestra közreműködésével. Ez a zenetörténet különböző korszakait, műfajait bemutató bérlet szerves folytatása az előző évi sorozatnak, melyben az ősi zenétől az elektroakusztikus zenéig jutottunk el. A muzsika világa című sorozatot hétköznap, tanítási időben rendezik. Ebben az összeállításban a fúvós hangszerek kerülnek középpontba. A három hangversenyen három kiváló együttes lép fel: a Trio Lignum, az Ewald Rézfúvós Quintett és a Budapest Saxophon Quartet. A Trio Lignum műsorában három fuvolista is közreműködik, akik mind kísérletező kedvű, kortárs zenét is játszó művészek. A szervezők fontosnak tartják, hogy a hallgatósággal még gyerekkorban megismertessék korunk muzsikáját is, az újfajta hangszerjáték lehetőségeit. Ez az életkor még nyitott a különlegességekre, ezért fontos a színvonalas műsor-összeállítás és a kiváló előadás. Az Ewald Rézfúvós Quintett és a Budapest Saxophon Quartet művészei egymás hangversenyén vendégként is közreműködnek, együtt muzsikálnak. Nyári hangversenyek Vácrátóton A Filharmónia Budapest Kht. az idén radikálisan csökkenteni kényszerül nyári rendezvényeit. Az egyik legszebb és leghangulatosabb szabadtéri helyszínt, a Vácrátóti Botanikus Kertet azonban mindenképpen méltónak érzik a megőrzésre, ezért itt továbbra is jelen lesznek koncertjeikkel. Július 2-án a Nemzeti Filharmonikusok Mozart-hangversenyét élvezheti a közönség Kocsis Zoltán vezényletével (a programban a ?kis? g-moll szimfónia és a C-dúr ?Jupiter? szimfónia hangzik el). Július 23-án a könnyedebb muzsika kedvelőinek szánják az Alba Regia Szimfonikus Zenekar és Tánckar látványos és népszerű Strauss-estjét.