Fischer Iván Beethoven-interpretációját méltatják

Zene

 Fischer Iván

 
(MTI) - Az újság kiemelte: különleges ötlet volt, hogy a koncertsorozat keretében "egymás mellett" lehetett hallani a műveket a zeneszerző korában használt hangszereken előadva, valamint modern hangzásban.
   
A csütörtök és vasárnap között rendezett négy koncerten két zenekar adta elő a szimfóniákat; az első két előadáson a korhű hangszereken játszó Orchestra of the Age of Enlightenment elnevezésű zenekart, a második két koncerten pedig saját együttesét vezényelte a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója.
   
A tekintélyes The New York Times kritikusa kiemelte: Fischer Iván a VI. (Pastorale) szimfóniánál radikálisan szakított a hagyományos zenekari ülésrenddel, az első fuvolás, oboás és klarinétos elöl középen kapott helyet, a többi fúvóst pedig szétszórta a zenekarban.
   
"Ha a rendhagyó elrendezés a tisztaság és a kiegyensúlyozottság erősítését szolgálta, elérte célját" - írta a szakértő. Mint megjegyezte: Fischer Iván hangos csöndekkel szabdalt szélsőséges tempót diktált, de mindig friss, ihletett és Beethoven szellemét idéző hangzás keletkezett.
   
A karmester a IX. szimfóniánál még különlegesebb módon rendezte el a zenészeket, a fafúvósokat hátra helyezte, míg a főszerepet kapó üstdobos az első sorba került. A négy énekes szólista a negyedik tételben a vonósok sorai között négy különböző állványról énekelt. "Fischer csalafinta trükkje megint bejött" - írta a kritikus.
   
Akármennyire is eltértek a hagyományostól Fischer Iván módszerei, Beethoven szelleme kirobbanó örömmel kelt életre - olvasható a cikkben.