Gryllus Samu és Márkos Albert estje a Trafóban

Zene

A két zeneszerző egy esten való szereplése több okból is indokolt: a jelenlegi budapesti zenei életben hasonló pozíciót töltenek be annak ellenére, hogy ellentétes irányból érkeztek: Gryllus Samu a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszaka elvégzése után kezdett kortárs zeneszerzői tanulmányokba (Bécsi Zeneakadémia), Márkos Albert pedig klasszikus tanulmányok után kezdett improvizatív zenét játszani. Közös viszont bennük, hogy mindketten gyakorló zenészek, zeneszerzőként jellemző rájuk a színházzal és általában véve a társművészetekkel való gyakori együttműködés és az iróniával átitatott ?komoly-zenei" hozzáállás. Gryllus Samu: Kollmi Szuzi ? Koncertszínház A Kollmi Szuzi egy koncertszínházi darab, amelynek előadói ? egyetlen színművész kivételével ? zenészek, akik hangszeres tudásuk mellett saját emberi gesztusaikat tudatosan kompozíciós elemként alkalmazzák. Az így kialakuló hangszeres és emberi viszonyaik összessége alkotja a darab dramaturgiáját. ?Az előadás dramaturgiáját ismerő közösség célja, hogy a szövevényes emberi és zenei viszonyokat zenei és emberi eszközeikkel mindenki számára nyilvánvalóvá tegyék, és így a közönséget a dramaturgia által vezetve juttassák az előadás végéig. Zeneszerzők és előadók évszázados, sőt évezredes öndefiniálásának csődje a nemek és a hű társakat jelentő hangszerek teljes összekavarodása. Az instrukciók mindent elkendőző cinikus papírfecniei csak fokozzák a zavart. Kollmi Szuzi személyében a legjobbkor érkezik a segítség...? (Gryllus Samu) Márkos Albert: Pék Tamás A Pék Tamás című darab Tom Bass amerikai költő magyar nyelven írt versén, Danyi Zoltán és Ivan Ahmetyev szövegein, valamint azon lehetőségen alapul, hogy a tudatot, a gondolkozás érzékszervét a tudomány nem ?látja?, egy zenemű viszont alkalmas lehet arra, hogy láthatóvá tegye azt számunkra. ?Ez Tom Bass barátom egyik beceneve. A Pék Tamás című darab Tom Bass szövegére épül. A darabba beépítettem Danyi Zoltán és Ivan Ahmetyev szövegeit is. Eljátszottam azzal a gondolattal, hogy a gondolkozás ugyanolyan érzék, mint a hallás, látás, ízlelés, tapintás és szaglás. Vannak, akik nem játszanak ezzel, hanem tényleg úgy gondolják, hogy hat érzékünk és ennek megfelelően hat érzékszervünk van. (?) Ez a Tom Pék című zenedarab olyan akar lenni, mint a gondolatok csapongása és megnyugvása. A gondolatok letapogatják a környezetet, a szemlélőt térbe és időbe helyezik. Régi és új gondolatok futkároznak, ötvöződnek és eltűnnek.? (Márkos Albert) Gryllus Samu 1976-ban született. 2001-ben diplomázott a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-basszusgitár szakán, 2000 óta a bécsi Zeneakadémia zeneszerzés, valamint alkalmazott zene és média zeneszerzés szakán tanul Michael Jarrell és Klaus Peter Sattler tanítványaként. Ismertebb munkái a Trafóban bemutatott A kárhozat kertje (H.U.D.I Társulat) és a Hukkle című mozifilm zenéje. Márkos Albert csellista, zeneszerző 1967-ben született Kolozsváron. Tanulmányait a Kolozsvári Zeneakadémián és a Tan Kapuja Buddhista Főiskolán kezdte, ám nem fejezte be. Improvizatív, kortárs, elektro-akusztikus zenét játszik és alkalmazott zenét ír. Rendszeresen ír zenét színházi előadások számára, az ő nevéhez fűződik például a Hóhérok hava (Katona József Színház), a Macskalápon (Nemzeti Színház) és a Phaidra (Krétakör Színház) zenéje. (2006. március 25. 20:00 Trafó ? Kortárs Művészetek Háza; Gryllus Samu és Márkos Albert szerzői estje; jegyár: 1500 Ft, diákoknak 1100 Ft, a Trafó bérlet érvényes)