Hangfestés a Zeneakadémián

Zene

 

Az amerikai Walter Thompson által az 1980-as években kifejlesztett soundpainting olyan speciális vezénylési technika, amely lehetővé teszi, hogy a karmester és a zenekar rögtönzésszerűen kommunikáljon egymással. A karmester, azaz a hangfestő így valós időben alkothat zeneművet.

A speciális jelnyelv egyaránt szól hangszeres és énekes zenészekhez, akár van gyakorlatuk az improvizációban, akár nincs. Mi több, lehetővé teszi azt is, hogy különböző felkészültségű és különböző zenei háttérrel rendelkező előadók közreműködjenek egy adott zenekaron belül. Ezzel a mára igencsak gazdagnak mondható nyelvvel nem csupán a szabad rögtönzés lehetséges, hanem korábban létrehozott anyagok beépítése is. A módszer emellett igen értékes pedagógiai eszköz is, amely a kezdők és a profik körében egyaránt használható.

Az első magyar soundpainting mesterkurzust Fassang László orgonaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára szervezi, vezetője barátja és "játszótársa"Vincent L? Quang lesz. A francia szaxofonművész 1975-ben született, diplomáit a Schola Cantorumban (összhangzattan, ellenpont, zeneszerzés) és a párizsi Conservatoire-on (jazz és improvizáció) szerezte. 2003-ban a La Défense Nemzetközi Jazz-versenyen fedezték fel, ahol szólistaként és a zenekarával is elnyerte az első díjat. Komponál különböző együtteseknek, amelyekben maga is játszik. Improvizatív zenét játszó zenekarokat vezényel a soundpainting mozdulatok koreografikus beszédével, amely vezénylési technika mintegy hét éve épp az ő tevékenysége révén lett ismert Franciaországban. L? Quang 2007-től a párizsi Conservatoire improvizáció tanára.

A kurzus résztvevőiből alakított zenekar zárókoncertjét április 21-én 19:30 órakor tartják a Zeneakadémia Kistermében. Az estre a belépés ingyenes!