Hauser Adrienne és Mocsári Károly Chopinről

Zene

 Hauser Adrienne

(MTI) - "A pályámat meghatározza Chopin, ami persze nem jelenti azt, hogy ne foglalkoznék más szerzőkkel, de a romantika, a romantikus zongorairodalom kérdésében fontos az ő munkássága" - mondta Hauser Adrienne, aki a zeneszerző születésnapján, hétfőn este az Óbudai Társaskörben adott koncertet.

   
A zongoraművészt nem az évforduló indította arra, hogy Chopin és a szintén évfordulós Schumann műveit tűzze műsorra, rendszeresen játszik, cd-t is készített a lengyel szerző műveiből. Az évfordulók egyre divatosabbak - véli - erre építenek tematikus műsorokat, sajnos ma nem esemény, ha egyszerűen "csak" egy jó koncert ígérkezik.
   
Hauser Adrienne elárulta, hogy most olvassa Liszt Chopinről írt könyvét, ebből is tudja, hogy abban az időben inkább meghitt környezetben adták elő a Chopin-darabokat, amelyek valójában kamaraművek, de mégis olyan átütő erejűek, hogy megélnek nagy termekben is. A finomságok hangsúlyozásához karizmatikus művészi alkat szükséges, alárendelve persze Chopinnek - mutatott rá, hozzátéve, hogy most kipróbálta a milánói Sala Verdiben, lehet-e halkan játszani és sikerrel járt.
   
Ideális Chopin-játékosnak Alfred Cortot tartja, szerinte nagyon közel áll a komponista szelleméhez, stílusához, egyszerűen és nemesen zongorázza például az impromtüket.
   
Hauser Adrienne megemlítette még, hogy bár az általa szervezett tiszadobi zongorafesztiválok nem kötődnek évfordulókhoz, 2010-ben elkerülhetetlen, hogy Chopin nagy hangsúlyt kapjon a háromnapos koncertsorozaton.
   
"Nem tudjuk, hogy Chopin hogyan zongorázott, mert az ő életében még nem létezett a viaszhenger, nem készültek hangfelvételek. A saját írásaira és a kortársakéra hagyatkozhatunk, arra például, hogy művei legideálisabb tolmácsolójának Liszt Ferencet ismerte el, ezért is lesznek Liszt-kompozíciók is a március 12-i Óbudai Társaskörbeli koncertemen" - mondta Mocsári Károly.
 
Chopinnek voltak bizonyos művei, amelyekről azt tartotta, hogy csak két embernek kell hallgatnia. Ez fölveti azt a problémát, hogy valók-e a Chopin-darabok nagy hangversenytermekbe, hiszen a legtöbb új művét szalonokban mutatta be, és az irodalomból tudható, hogy kifejezetten viszolygott a nyilvános koncertektől.
   
Glenn Gould is azért vonult stúdióba, mert azt tartotta, nem tudja maradéktalanul megoldani, hogy ugyanolyan intenzitással szólítsa meg az utolsó sorban ülőt, mint az első sorban helyet foglalót - jegyezte meg Mocsári Károly, felidézve, hogy Gould egyébként a h-moll szonátából egy a szokásostól eltérő felfogású felvételt készített, amelyet - mivel csak a kottaképből lehet következtetni arra, hogy Chopin valójában miként gondolta - el lehet fogadni akár hiteles megszólaltatásnak is.
   
Úgy vélte: a napokban a Művészetek Palotájában Daniel Barenboim a b-moll szonáta utolsó tételét úgy játszotta, hogy akár Ligeti György kompozíciójaként is hallgathattuk, noha Chopin korántsem volt olyan előremutató alkotó, mint Liszt. Felülről szemlélve, kvázi karmesterként tekintett a darabokra. "Tetszett az előadás, egyszer 50 különböző előadásban hallgattam meg a szonáta utolsó tételét, azok közül Cziffra György aspektusát találtam legjobbnak" - árulta el Mocsári Károly.
   
A magyar előadók interpretációi közül megérintette Vásáry Tamás játéka, nemrég hallotta tőle az f-moll zongoraversenyt, amelyről - mint mondta - "érezni lehetett, hogy ezt a művet egy lengyel írta." Rév Lívia kiemelkedő noktürn-előadásainak természetes egyszerűsége is közel áll hozzá, és Kocsis fiatalkori g-moll ballada felvétele is a "sikerlistáján" van - tette hozzá a zongoraművész.
   
Mocsári Károly Hauser Adrienne játékában, különösen az etűdökben a lírai vonásokat tartja nagyszerűnek, és úgy véli, szerencsés a közönség, ha Bogányi Gergelytől ráadásképp egy Chopin-noktürnt kap. Nagy meglepetést okozott számára Emil Gilelsz g-moll ballada felvétele, amely nagyon egyéni, de amelyről azt gondolja, minden mostani Chopin-előadónak meg kellene hallgatnia. Alfred Cortot interpretációját viszont nem kedveli, úgy hiszi, rubatói túlzottak.
   
Mocsári, aki az év során több olyan koncertet ad, amelyen Chopin-műveket játszik, úgy véli, nehéz eldönteni, hogy létezik-e Chopin-specialista, hiszen mindenki a maga képére formálja. Kényes kérdés a tempóválasztás, az elmaszatolt előadásokat ő nem kedveli, Chopin olyan szerző, akinek minden hangja fontos - hangsúlyozta.
   
A március 12-i koncertjén az Óbudai Társaskörben öt mazurka után a g-moll balladát játssza, majd ismét öt mazurka és az F-dúr ballada következik, a szünet után pedig Liszt-művek. Az öt-öt mazurka úgy hangzik el, hogy amelyik hanggal befejeződik a darab, azzal kezdődik a következő. Egyéb koncertjei mellett májusban öt várost érintő erdélyi körúton vesz részt ezzel a programmal, október 26-án a Lotz-teremben Chopin-Liszt-műsor ad, majd a Müpa Fesztivál Színházában november 15-én Schumann-Liszt-műsorral szólóestet.