Hegedűverseny operával társítva

Zene


patriciakopatchinskaja.jpg
Patricia Kopatchinskaja

Az est első részében a zeneirodalom egyik legnépszerűbb és technikailag az egyik legnehezebb ?nagy? versenyművének tartott Csajkovszkij D-dúr hegedűverseny hangzik el Kocsis Zoltán dirigálásával és a moldáv származású hegedűművész, Patricia Kopatchinskaja előadásában.  

 
?Az én esetemben valójában senki sem kérdezte meg, akarok-e zeneművész lenni. Szüleim muzsikusok, és mivel hegedűs tehetségem korán megmutatkozott, professzionális oktatásban részesültem először Moldovában, később pedig Bécsben. Igyekeztem a legjobbat kihozni ebből? ? vallja magáról a világhírű művésznő.

A koncert második részében a zenetörténet egyik legelbűvölőbb operája csendül fel, Maurice Ravel 1925-ben bemutatott A Gyermek és a varázslat című kisoperaája, amelynek főszereplője egy komisz kisgyerek. Ismét egy olyan koncert, amelyen a zeneirodalom újabb mellőzött színpadi remekművét ismerheti meg a nagyközönség.

"Ha nagyon szőrszálhasogató akarnék lenni, akkor ez a kisporea két felvonásra is bontható, hiszen a Macskaduett úgymond kiviszi az opera cselekményét a szobából a természetbe. Ha egyszóval akarnám jellemezni ezt a Ravel művet, akkor az jut róla az eszembe, hogy gyűjtőmedence. Olyanfajta gyűjtőmedence, mint ahonnan a Varázsfuvolában Mozart is összegzi az életművét, tulajdonképpen minden megtalálható a Varázsfuvolában is, ami Mozart addigi munkásságát jellemzi. Kezdve a kontrapunktikus gyakorlatoktól a stilizált táncokig. Ugyanígy van Ravelnél is, lépten-nyomon visszaköszönnek olyan motívumok, sőt, formarészek, amelyekkel korábbi Ravel művekben, mint például a Le Tombeau de Couperina-ben, a  Valses nobles et sentimentalesban vagy a La Valseban találkozunk. És ez tulajdonképpen jól is van így. Nem tekinthető ez lopásnak vagy önplágiumnak, mert egész egyszerűen más környezetben, és mégiscsak más módon használja fel ugyanazt az anyagot a zeneszerző? ? mondja Kocsis Zoltán.