Hegyi Árpád Jutocsa az Operaház igazgatója

Zene

Hegyi Árpád Jutocsa 1955-ben született Budapesten. Az üzemmérnöki végzettség megszerzése után 1979-ben kapott diplomát a Színház- és Filmművészeti Akadémia rádió, tévé- és színházrendezői szakán. Rendezői pályáját a Miskolci Nemzeti Színházban kezdte1980-ban. A Magyar Rádióban több mint nyolcban hangjátékot, a Magyar Televízió Zenés színházában egy tévéoperát (Vajda: Mario és a varázsló) rendezett. A 80-as évek számos vidéki és néhány fővárosi színházának több mint hatvan bemutatója fűződött a nevéhez. Egyaránt otthonosan mozog a színházi, a zenés színházi, a televíziós és az operarendezésben. Számos operett és operaprodukció fűződik a nevéhez, pl. Bartók: A kékszakállú herceg vára (2002), Puccini: Bohémélet (2002), Erkel: Bánk bán (1998), Mozart: Don Giovanni (1982), Lehár: A mosoly országa (1998), Cimarosa: Titkos házasság (1995), J. Strauss: A denevér (1996), Kálmán: Marica grófnő (1986). Külföldön is szerzett tapasztalatokat: 1988-ban a Goethe Institut ösztöndíjasaként a Berlini Német Operában az operarendezést és -működtetést, 2002-2003-ban pedig a Case Westwrn Reserv Universityn az Egyesült Államok színházi- és operaéletét tanulmányozta. Vendégrendezőként dolgozott Chicagóban, Clevelandben, Berlinben és Helsinkiben. 1990-től 1995-ig a Színművészeti Főiskola, 1992-től 2002-ig a Miskolci Nemzeti Színház Színitanodájának tanára volt, 2004-ben a Miskolci Egyetem Szociológia tanszékének vendégtanáraként oktatott. Több amerikai egyetem vendégprofesszoraként is működött. 1992-től 2002-ig a Miskolci Nemzeti Színház igazgató-főrendezője, 1995-től 2002-ig a Miskolci Opera igazgatója és művészeti vezetője volt. A miskolci ?Bartók+?? Nemzetközi Operafesztivál alapítója, melynek 2001-től 2002-ig művészeti igazgatójaként is dolgozott. 2005-ben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Doctor of Liberal Arts (DLA) fokozatot szerzett. ?Az opera műfaja élő és megújuló világszenvedély. A színház- és zeneművészet összeolvadásából létrejött, speciális műforma szenvedélyes élvezetét modern, nagyvárosi kultuszként kell kezelni. Az opera kultuszát egy magyar világvárosban a nemzeti hagyományokon át a világ operakultuszával kell összekapcsolni. Budapestnek minden adottsága megvan egy nyitott, nemzeti világ-opera megteremtésére" - olvasható az új igazgató pályázatában.