Hong Kong a megmentő?

Zene

Míg a hagyományos pekingi operában az utóbbi évszázadban, részben a kulturális forradalom miatt, jelentős minőségi visszaesés történt, a musicalek népszerűsége a harmadik évezredben ugrásszerű növekedésnek indult. A pekingi opera manapság szinte csak a turisták által kedvelt látványosság, ezzel szemben a musicalek népszerűsége a helyiek körében egyre növekszik. Nem ritka, hogy a jegyek több tízezer forintnak megfelelő jüanba kerülnek, az ezer-kétezer fős színháztermek zsúfolásig telnek. A tradicionális operaelőadások igazi élvezetéhez ugyanis komoly előismeret és nézői koncentráció szükséges. Tisztában kell lenni a magas fokon stilizált és pontosan rögzített vokális és testi jelekkel, például a színek jelentésével, amelyek egy-egy karaktertípus jellemére utalnak, vagy a karmozgatás 72, a színpadra bejövetel hatvan módjával, hogy ne csupán esztétikai látványosságot jelentsen az énekesként, színészként, pantomimesként, akrobataként és harcművészként egyaránt kiváló játszó személyek produkciója. A kínaiak elpártolása a műfajtól valószínűleg annak is köszönhető, hogy a pekingi operák nyelve archaikus, így gyakorta feliratozni kell az előadásokat. A társulatok a nyolcvanas években megpróbálkoztak a közönség visszahódításával: felgyorsították az előadásokat, csökkentették a repertoárt, kiiktatták az ismétléseket, és a testi képességek már-már cirkuszi jellegű mutogatására helyezték a hangsúlyt. Siker azonban nem kísérte a műfaj efféle "korszerűsítését".


kinaibalett_chinacultureorg.jpg
Kínai színházi előadás

A felmentő sereget már összetoborozták: az UNESCO által a világörökség részévé nyilvánított opera új, tizenévesekből álló generációja Hong Kongban él. Az ifjú előadók nem titkolják, hogy nehéz a mesterség elsajátítása, és csak ebből nem tudnak megélni, de komoly anyagi segítséget kapnak a város vezetőitől, aminek révén létrejött egy amatőr csoport ,és az operát választható tantárggyá tették az iskolákban. A szakértők azonban korántsem gondolják sikeresnek a kezdeményezést: bármennyire is fiatalok ezek a tizenévesek, már öregek ahhoz, hogy az alapokat elsajátítsák, ráadásul hogy' veszi ki magát, hogy a Kínához 1997-ben visszakerült városban akarják űzni a pekingi opera mesterségét.