Ismét a bázeli az Év operaháza az Opernwelt szerint

Zene


bazel_theaterbasel_crop.jpg
Theater Basel

Pénteken jelent meg az Opernwelt hagyományos évkönyve, amely az európai operaházak, énekesek, karmesterek és rendezők előző évadbeli teljesítményét veszi számba.
    

A bázeli operaház elismerését azzal indokolja a szerkesztőség, hogy Georges Delnon intendáns és Dietmar Schwarz nem sztárokkal dolgozik, hanem az egységes társulati munkában hisz, a közös munkát viszi sikerre. Schwarz egyébként 2012-től a Deutsche Oper Berlinhez szerződik. A bázeliek különleges, a színfalak mögül közvetített Aida am Rhein (Aida a Rajnánál) produkciója egyébként pénteken este a 3sat televíziós csatornán élőben látható, Georges Delnon rendezésében - Magyarországon is.
    
A legjobb karmesternek Ingo Metzmachert találták a német kritikusok, a legjobb rendezőnek pedig azt a Stefan Herheimet, aki Dvorák Ruszalkáját Fischer Ádám vezényletével vitte színre Brüsszelben, a Theatre de la Monnaie-ban. Ez a ház érdemelte ki a legjobb előadásáért járó elismerést is Verdi-produkciójáért, a Macbethért (karmester: Paul Daniel, rendező Krzysztof Warlikowski).
    
A legjobb ősbemutatóért a bécsi Staatsopert ismerték el a Ioan Holender utolsó évadjának második felében színre került Medeáért. Aribert Reimann operájában a címszerepet Marlis Petersen énekelte, aki ezért az Év énekesnője címet kapta. A német szopránt a magyar közönség is ismerheti a Met-közvetítésekből, hiszen nem sokkal a Reimann-ősbemutató után a beteg Natalie Dessay helyett Oféliát énekelte Thomas Hamletjében. 
    
A legjobb énekes a bariton Christian Gerhaher lett, Henze Homburg hercege című operájában a bécsi Theater an der Wienben nyújtott alakításáért, illetve Wagner Tannhäuserében Wolfram életre keltéséért a Wiener Staatsoper és a müncheni Bayerische Staatsoper színpadán.
    
Az Év bosszúságának a "fejetlen" müncheni kultúrpolitikát szavazták meg a kritikusok, akik rosszallják, hogy a müncheni Bayerische Staatsoper zeneigazgatója Kent Nagano és az intendáns, Nikolaus Bachler, valamint a Müncheni Filharmonikusok vezető karmestere, Christian Thielemann között nyilvános hatalmi harc, illetve rivalizálás bontakozott ki. "Mínusz" pontot kapott Ulrich Peters, a müncheni Staatstheaters am Gärtnerplatz intendánsa is. Megoszlottak ugyanis a vélemények az új produkciókról, a Toscáról, a Don Giovanniról és Eötvös Péter új operájáról Az ördög tragédiájáról. Nem tetszett Peter Ruzicka zenei biennáléja sem, ugyanakkor valamennyi ítész elismerte, hogy a müncheni helyzetben nem csekély a felelőssége Wolfgang Heubisch kulturális miniszternek. 
    
Az Év felvétele Cecilia Bartoli kasztráltak számára komponált barokk áriagyűjteménye, a Sacrificum című CD lett. A stuttgarti, Stefan Herheim rendezte Rózsalovagért a legjobb díszlet és jelmeztervező cím Rebecca Rings és Gesine Völlm között oszlik meg.
    
A legjobb operakórus elismerést a Deutsche Oper Berlin énekkara kapta, főként Wagner korai műve, a Rienzi előadásáért. A legjobb zenekar címet a frankfurti Opern- und Museumsorchesternek ítélték.
    
Az ötven esztendős szaklap - amelynek mintegy két évtizeden át Fábián Imre magyar zenetörténész volt a főszerkesztője - évkönyvében előre is mutat: bemutatja például az ausztrál rendezőt, Barrie Koskyt, aki 2012-től a berlini Komische Oper munkáját irányítja majd.