Ismét a budapesti Operában lép fel Komlósi Ildikó

Zene


komlosiildiko.jpg
Komlósi Ildikó

(MTI) - Komlósi Ildikót már többször is hallhatta ebben az évadban a magyar közönség: Juditot énekelte A kékszakállú herceg várában a Nemzeti Filharmonikusok idei évadnyitó hangversenyén Kocsis Zoltán vezényletével, s múlt vasárnap egy jótékonysági koncerten lépett fel a Dohány utcai zsinagógában.

Decemberben három előadáson játssza Eboli grófnőt a Don Carlos című Verdi-műben. Mint azt elmondta, szívesen vállalt volna több előadást, de az utolsó Eboli után Nápolyba utazik, ahol ugyancsak egy Verdi-operában, az Aidában Amnerist, az egyiptomi királylányt kelti életre, Zeffirelli rendezésében.
   
Komlósi Ildikó az Aida-szerep kapcsán megjegyezte: a veronai Arénában is - ahol visszatérő vendég - többször "megkínálták" már Amneris szerepével, ám ő inkább Bizet hősnőjét választotta, és Carmen-előadásokban lépett fel a nyáron, alakításával kiérdemelve az Aréna nagydíját. Beugróként azonban énekelte az egyiptomi királylány szerepét is: beteg kolléganője helyett egy óra leforgása alatt kellett felkészülnie Amnerisre, s másnap teljesítenie kellett saját Carmen-előadását is.
   
Az énekesnő elárulta, hogy most elsősorban Franco Zeffirelli kedvéért vállalta Amnerist. A 85 esztendős, teljes szellemi-lelki frissességnek örvendő mester nem tagadva meg filmes voltát fog hozzá az operákhoz is, a képi világ hangsúlyos és nagyon gazdag, ugyanakkor figyel a legapróbb részletekre, s ez nagyon megkönnyíti az énekes dolgát a szerepformálásban - mutatott rá Komlósi Ildikó, aki tavasszal ugyancsak Zeffirelli rendezésében alakította a Parasztbecsület Santuzzáját José Cura oldalán a New York-i Metropolitan Operában.
   
Bár Komlósi Ildikó pályája lírai mezzóként indult, ma már elsősorban a romantikus francia operák, illetve Verdi és a verista zeneszerzők műveinek főszerepeit énekli. Jövő februárban mégis egy XX. századi opera koncertszerű előadásán lép színpadra Sevillában: Adelmát énekli Ferruccio Busoni Turandotjában, ami szintén Gozzi drámáján alapul, de Puccini operájával szemben a Kalaf hercegért epedő lány itt nem szoprán, hanem mezzo.
   
Pályáját alapvetően meghatározza egy másik XX. századi mű, Bartók alkotása, A kékszakállú herceg vára, amelynek Juditját 140-szer énekelte, legutóbb szeptember végén, a Nemzeti Filharmonikusokkal.
   
Mint azt az énekesnő kiemelte, Kocsis Zoltán vezényletével olyan új elemeket fedezett fel a darabban, amelyekből még a jövőben is tud majd inspirációt meríteni, és amelyek alapján új érzelmi-gondolati tartalmat tud "átnyújtani" a közönségnek.
   
Másik budapesti fellépése kapcsán ugyanakkor megjegyezte: elege van a "mellékzöngékből". A Dohány utcai zsinagógában rendezett jótékonysági hangverseny végén Polgár László - aki a barátait hívta meg énekelni az estre - egy Wagner-művet követően az antiszemitizmus és a rasszizmus ellen kiálló, személyes hangú beszédet mondott el, amelyre a zenekar egyik tagja nemtetszését kinyilvánítva reagált. Az eset - amelynek Komlósi Ildikó nem volt tanúja, mivel saját produkciója után már átöltözött - a sajtóban is vihart kavart.
   
Komlósi Ildikó kiemelte: szeretné, ha a történtek ellenére mindenki úgy emlékezne a múlt vasárnapi jótékonysági hangversenyre is, mint olyan koncertre, amelyen ő "apait-anyait beleadott".