Jazzelnek az oroszok

Zene

A felbomló cári birodalom romjain sok kínnal megszülető új Oroszország, azaz a Szovjetunió, majd a birodalom széthullása után ismét Oroszország sok tekintetben továbbvitte mindazokat a zenei hagyományokat, amelyeket az európai mesterek és saját szerzőik, előadóik hagyományoztak.
 
Aligha meglepő ugyanakkor, hogy a hagyományokat is tisztelők mellett a képzőművészeti és zenei avantgarde egyik zászlóvivője is éppen ez a birodalom lett. A hírhedt Gulagon született darabot éppúgy hallunk, mint részletet egy hatalmas ívű szibériai börtönjazz kompozícióból.
 
Szólózongora és hatalmas big band apparátusok egyaránt szerepelnek a programban. Egészen sajátos korai jazzmegnyilvánulás az orosz/szovjet esztrádjazz, amely lényegesen több népi/nemzeti elemet, mindenekelőtt dallamelemet épített be a jazzbe, mint az Amerikában kialakuló korai jazzstílusok az afrikai népzenéből... Ez azt jelenti, hogy a francia gyarmatok és más latin-amerikai szigetvilági, például kubai igen korai jazzfejlemények mellett éppen az egyre vörösebbé váló birodalomban már az 1920-as években kialakult a korai etnojazz és világzene. Ezúttal baskír és cigány népzenei elemeket egyaránt hallunk korai és újabb kori felvételeken.
 
Pjotr Iljics Csajkovszkij kétségkívül egyike a legkedveltebb orosz zeneszerzőknek Magyarországon és természetesen szerte a nagyvilágban. Aligha véletlen, hogy az orosz jazzbandek igen sok felvételt készítettek kompozícióiból. Mellette az olasz Giuseppe Verdi képviseli a klasszikus zenei komponistákat.
 
A magyar művészek mindig jelen voltak a hatalmas birodalomban, legyen szó képzőművészetről, klasszikus zenéről, vagy éppen operettből. A műsorban a magyar színeket Kálmán Imre és Romberg Zsigmond képviseli.