Juan Diego Flórez: "Nem vagyok mániákus operarajongó"

Zene

- Gyakran láthatjuk kevésbé ismert darabokban. Könnyebb vagy nehezebb ilyen operákba fellépni, mint az alapművekben?

- Ismert darabokban is megtalálnak a műfaj kedvelői, ugyanakkor azonban nem vagyok mániákus operarajongó, így viszonylag kevessé ismerem az úgynevezett hagyományt. De akár A sevillai borbélyban, akár a Nina, a szerelem bolondjában éneklek, mindig a lehető legjobbat szeretném nyújtani. Maximalista vagyok, a tökéletességre törekszem.

- Kipróbálta magát korábban más zenei műfajokban is?

- Gyerekkoromban nagyon szerettem a popzenét és a perui muzsikát. Mindig is szerettem énekelni, s mind popzenét, mind perui zenét sokszor énekeltem, és saját dalokat is írtam korábban. Élveztem ezt a kis kalandozást. Fiatal koromban egyébként nem voltam operarajongó. Maga a zene vonzott, a színházi körülményekről csak halvány elképzelésem volt. Elsősorban hangképzést akartam tanulni, a konzervatóriumban először a klasszikus zenét szerettem meg, és csak aztán az operát. A kórusban szólistaként kezdtem énekelni és egyre inkább operai szólistakarrierről álmodoztam. Tisztában voltam a hangi adottságaimmal, soha nem vágytam olyasmire, hogy például elénekelhessem a Tosca Cavaradossiját.

- Korábban azt nyilatkozta, évi egy szerepet tanul. Most épp min dolgozik, és hogyan osztja be az idejét?

- Az az igazság, hogy minden évben betervezek magamnak legalább egy új szerepet, ez azonban nem mindig lehetséges. Ha éppen nem új szerepre készülök, akkor koncertekre, lemezfelvételekre tanulok új műveket. Elég sok fellépésem van, fogalmazhatnánk úgyis, hogy állandóan gyakorolok vagy tanulok.

- Rossini, Bellini, Donizetti műveinek avatott énekesként tartják számon. Tud és akar-e ezen a repertoáron változtatni? Gondolkodott esetleg azon, hogy idővel kortárs vagy barokk darabok felé nyisson?

Boldog vagyok, és örülök, hogy a teljes bel canto repertoár megnyílt előttem. Bár igaz, hogy Rossini-tenorként emlegetnek, de Donizetti-, Bellini-, Verdi-művek is szerepelnek a repertoáromon, akárcsak olyan kevésbé játszott szerzők, mint Gluck, Meyerbeer, Paisiello vagy Auber darabjai. Nem tartom jónak, ha az ember egysíkú, ezért is szerepel közeljövőbeli terveim között Donizetti Linda di Chamounix-ja és Bizet-től a Gyöngyhalászok.

- Az El Sistema bevezetésén dolgozik szülőhazájában. Hogyan vesz részt az Abreu-féle zenepedagógia terjesztésében, és mit vár, hogyan befolyásolja ez Peru zeneoktatását?

- Az El Sistema lényege tömören az, hogy "a zene megváltoztatja az életet". A múlt évben Venezuelában együtt koncerteztem karmester barátommal, Gustavo Dudamellel, és több városban jártunk, ahol e módszer mentén dolgoznak. Nagy hatással volt rám a tapasztalás, és elhatároztam, hogy meg kell valósítanom a módszert Peruban is. A zeneoktatásnak ezzel a módszerével alapjaiban fejlődhet az ifjúság gondolkodásmódja. Az egészen kicsiktől a tizenévesekig gazdagodhatnak a fiatalok, kulturális élményeket gyűjthetnek, emellett személyiségük is fejlődik, például kötelességtudóbban viselkednek.

- Volt már olyan helyzetben, hogy olyasmit kértek öntől a rendezők, amit legszívesebben visszautasított volna?

- Természetesen, és gondolom ezzel nem vagyok egyedül. Sok ajánlatot kaptam például, hogy énekeljem el Arnoldot a Tell Vilmosból, de nem vállaltam.

- Több énekes kollégája rendez, vezényel, díszletet, jelmezeket tervez. Gondolt esetleg ön is hasonló 'pótcselekvésre"?

- Én is kipróbáltam magamat már, például zenét szerzek, perui dalokat hangszerelek. A budapesti koncerttel egy időben jelenik meg Santo című lemezem gyönyörű szakrális dalokkal, melynek címadó dalát nemcsak énekelem, de én is komponáltam.

- Nemrég hunyt el Polgár László, a Zürichi Operaház magyar basszistája - találkozott vele pályafutása során?

- Sajnos nem, de tanárom és ügynököm, Ernesto Palacio néhány alkalommal énekelt vele. Ő említette, hogy Polgár László nagyszerű énekes volt, és nagyon jó ember.

- Először lép fel Budapesten. Mit hallott rólunk?

- Csak jókat! A magyarok nagyon művelt és kivételesen vendégszerető nép hírében állnak. Már alig várom, hogy személyesen megismerjem Budapestet, azt a várost, ami világszerte ismert szépségéről és történelméről.

Elárul valamit a műsoráról?

- Igyekszem megmutatni a magyar közönségnek a repertoáromat és a lehető legjobb produkciót nyújtani. A műsorban biztos, hogy elhangzik Rossini-, Cimarosa-, Donizetti- és Verdi-darab, és néhány meglepetéssel is készülök!