(MTI) ? A négy éve átadott hatalmas, 2,1 négyzetkilométer alapterületű pekingi kulturális komplexum, a nemzeti előadó-művészeti központ (NCPA) évente rendez nemzetközi fórumot azért, hogy minél előbb bekapcsolódjon a nemzetközi vérkeringésbe. Az Egyesült Államok mellett csak Magyarország küldött több intézményből résztvevőket, a Müpa mellett a Magyar Állami Operaház is képviseltette magát ? mondta el Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója.
A világ legnagyobb operaházainak, valamint a Müpához hasonló intézményeknek a képviselői voltak jelen a tanácskozáson. Az egyik kerekasztal-beszélgetés témavezetésére Káel Csabát kérték fel. Ezek a szekcióülések a világszerte aktuális kérdéseket vetik fel, ő a klasszikus operák mai előadásmódjának a Müpában kifejlesztett gyakorlatát ismertette az érdeklődőkkel, akik között ott voltak a müncheni Bajor Állami Operaház, a Bécsi Állami Operaház, a New York-i Metropolitan Opera, a Seattle-i Operaház vezető személyiségei is. ? Többen nagy tetszéssel érdeklődtek a nálunk alkalmazott megoldás iránt, amelyet néha félig szcenírozottnak, máskor minimálisan szcenírozottnak szoktunk nevezni, a Budapesti Wagner-napokra inkább a minimalizmus jellemző. De játszottuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán például Donizetti A szerelmi bájital, Puccini Pillangókisasszony, Purcell A tündérkirálynő és Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját ? különféle zenetörténeti korból és stílusból való műveket ? mondta Káel Csaba.
? A hangversenytermi operajátszás azért nagy kihívás az előadások létrehozói számára, mert a zenei élmény a kifinomult akusztika miatt teljesen új dimenziót ad az alkotásoknak. Másutt is játszanak nem színházi körülmények között (inkább koncertszerűen) operákat, de nehezen tudják elképzelni, mit lehet a pódiumon hozzáadni a megszólaltatáshoz ? tette hozzá. ? A prezentációm után többen odajöttek hozzám, és elmondták, mennyire érdekesnek tartják azt módot, ahogy a Müpa közelít a művekhez. Kínában ez különösen izgalmas kérdés, hiszen az elmúlt fél évtizedben vidéken legalább 10 Müpa-méretű vagy nagyobb koncertpalota épült, és ezek nincsenek feltöltve tartalommal. Tág lehetőség mutatkozik az együttműködésre ? mondta Káel Csaba.
A Müpa vezetője hasonló érdeklődést tapasztalt a pekingi fórumot megelőzően a Nemzetközi Előadó-művészeti Társaság (ISPA) Szöulban rendezett éves kongresszusán is. Az olasz menedzserek erősen megrohamozták a térséget, Dél-Koreát és Kínát is. Mindkét helyen a vendéglátók azt értékelték, hogy a Müpa vezérigazgatója koprodukciókat javasolt, megszólította ezen országok intézményeit, és nem csupán az üzleti haszon megszerzésére törekedett.
Káel Csaba felkereste Sanghajt is, az ottani partnerrel a közelgő, 2013-as Verdi-évfordulóval kapcsolatban bontakozik ki egy rangos közös produkció létrehozása.