Kamaszkori Liszt-opera, koreografált Dante-szimfónia

Zene


szegedikortarsbalett_danteszimfonia_droti20110322003.jpg
Csetényi Vencel táncol Dante szerepében

(MTI) - "Negyedszázada, 1986-ban vettem lemezre a Don Sanche-ot, akkor még jóval kevesebb tapasztalatom volt és a munka koncentráltsága miatt sem láttam át a darab egészét. Úgy érzem, ez most jobban sikerült. Az ifjú Liszt opéra féerie-ként, azaz tündéroperaként határozta meg művét, amely rendkívül friss, fiatalos és könnyed muzsika, szinte gyerekesen örömteli" - mondta Pál Tamás, az operaprodukció karmestere.
    

Mint kifejtette, bár a szerző csak 13 esztendős volt, amikor elkezdte a darabot komponálni, az opera mégis hihetetlenül professzionális munka, és olyan derűs kamasz érzelmeket ábrázol, amelyek a későbbi Lisztből természetesen már hiányoznak.
    
A zenekarnak nagy élvezet játszani ezt a zenét, és ugyanilyen élvezet dirigálni, az énekeseknek is öröm játszani a lehetőséggel, hogy dalszerű természetességgel szólalhatnak meg - fogalmazott Pál Tamás. Szerinte érdekes és teljes, a mű szelleméhez illő színpadi előadást készít Anger Ferenc rendező. Don Sanche-ot László Boldizsár, Elzire hercegnőt Mester Viktória, Alidor varázslót Kálmán Péter személyesíti meg.
    
Liszt Dante-szimfóniájának koreografált változatát, Roberto Galvan munkáját a Szegedi Kortárs Balett előadásában láthatja a fesztivál közönsége pénteken a Tháliában. "A teljes szimfónia elhangzik, László Zsolt pedig az ihlető műből, az Isteni színjátékból mond részleteket. Egy utazás valósul meg, követi Dante alkotásának történéseit, elindul Vergiliussal, oldalán Beatricével a pokolba. Megsokszorozza Dante alakját, más táncolja a pokolban, mint a purgatóriumban vagy a paradicsomban" - mondta Juronics Tamás, az együttes művészeti igazgatója.
    
Galvannal - aki a darabbal kapcsolatban megjegyezte: a magyar zene szenvedélyessége igen közel áll latin gyökereihez - korábban sokat dolgozott együtt a Szegedi Kortárs Balett. "Sokat tanultam Galvantól, mesteremnek tartom. Az a fajta mozgásrendszer, amelyet ő képvisel, igen közel áll a társulathoz. És az a lírai, emocionális, egyúttal intellektuális megközelítés, amely rokon az enyémmel, ugyancsak illik az arculatunkhoz" - jegyezte meg Juronics Tamás.
    
Hozzátette, hogy Liszt zenéje ellen nem érdemes dolgozni, engedni kell áradni és belemerülni. Az Inferno című est egyik része a Dante-szimfónia, a másik pedig Juronics koreográfiájával a Faust-szimfónia; az ikeralkotásokat áprilisban mutatják be Szegeden. Csetényi Vencel, Czár Gerely, Markovics Ágnes, Haller János, Finta Gábor, Fehér Laura táncolja a főbb szerepeket.
    
A pénteki Don Sanche/Dante-szimfónia előadást vasárnap megismétlik a Thália Színházban.