Karnyóné-premier az Operában

Zene

Vajda János, a darab zeneszerzője kiemelte, hogy negyedik operája véleménye szerint jobb, mint az előzőek (Barrabás - 1977, Mario és a varázsló - 1988, Leonce és Léna - 1999): dramaturgiailag kerekebb, és mivel nincs benne kórus, kisebb apparátussal bír, mint az eddigiek. Várady Szabolcs szövegei rendkívül inspirálóak voltak számára olyannyira, hogy a librettót olvasva szinte maguktól jöttek a melódiák.

Ascher Tamás, az opera rendezője szerint ez a Csokonai-mű a magyar Lear király, melynek színházi változatát embert próbáló feladat rendezni, operaváltozatának színre vitelének nehézsége pedig az, hogy boldogító, riasztó, sátáni és felemelő érzéseket kell modern és összetett élmények formájában megjeleníteni.

A sajtótájékoztatón jelen lévő énekművészek (Wiedemann Bernadett, Bátori Éva - Karnyóné), Fekete Attila - Lipitlotty, Derecskei Zsolt - Tipp Topp) mind a próbák jó hangulatát és Ascher Tamással való közös munkájuk pozitív élményeit hangsúlyozták - ami a rendező szerint bár nem árt, nem garancia a jó előadásra. A darab szövegére - amit minden alkotó elismerő szavakkal illetett - jellemző, hogy bár elsősorban Csokonai-versekre épül, vannak benne Shakespeare-részletek a Szentivánéji álomból, de tartalmaz Várady Szabolcs által mesterien összeollózott Csokonai-töredékeket is.

Az opera feliratozására - a magyar nyelvű feliratokat Karczag Márton készítette - azért van szükség, mert egyrészt Várady igyekezett minél több régies kifejezést benne hagyni a librettóban, másrészt annyira sűrű a zenei szövet, és néhol olyannyira gyorsan kell beszélnie a szereplőknek, hogy feliratozás nélkül emészthetetlenné válna az előadás - emelte ki Török Géza, az előadás egyik karmestere. Selmeczi György - a Karnyóné másik dirigense - szerint kivételes operadarab született, és az elmúlt évtizedek legnagyobb operaeseménye elé nézünk május elején.

Meg kell még említeni az opera rendkívül dekoratív és figyelemre méltó plakátját, amelyet Khell Zsolt, a darab díszlettervezője készített. A plakáton - amelyet eredetileg tükörfóliára szerettek volna nyomtatni - egy kettészelt Cranach-kép látható, ami nagyon jól tükrözi a darabban jelen lévő valaha egységes kép széttörését.