Kathleen Ferrier újbóli üzenete

Zene

Az 1953-ban igen fiatalon, 41 éves korában elhunyt angol művésznő mint kontraalt a maga nemében páratlan hangi adottságokkal rendelkezett. Korabeli felvételei elsősorban a dalirodalom legszebb darabjait őrzik, de fél évszázad múltával Ferrier még mindig szerez meglepetéseket.
 
A Decca kiadó gondozásban most egy különleges albuma jelent meg, melyen Bach- és Händel-áriákat énekel. Az eredetileg 1952-ben készült felvételt különleges eljárásnak vetették alá: 1960-ban a kor egyik híres karmestere, Sir Adrian Boult a Londoni Filharmonikusokkal Ferrier hangja alá ismét feljátszotta a zenekari letétet, de már sztereó változatban.
Az élmény reveláció: egy csodálatos hang mennyei üzenete. Éteri tisztaságú, hihetetlen legato, minden fekvésben tökéletes hang. Ferrier angolul énekli az eredetileg német szövegű (János passió, Máté passió) műveket. A latin nyelvű ária, a "Oui sedes" Bach H-moll miséjéből pedig olyan belső művészi kisugárzást tükröz, amely egyedülálló a dalénekeseknél.

Ezzel az albummal egy időben jelentette meg egy másik multinacionális lemezkiadó, az EMI azt a dupla CD-t, melyen Gluck Orfeo ed Euridice című műve hallható. Orfeót Kathleen Ferrier, Euridicét Greet Koeman, Amort Nel Duval énekli. A Netherlands Opera kórusát és zenekarát Charles Bruck vezényli. A monó felvétel 1951-ben készült, majd 1977-ben bakelitlemezen jelentették meg, most pedig CD-n adták ki.

 
Gluck, az oprea korszakos jelentőségű reformátora eredetileg is altra írta Orfeóját. (Nálunk Tiszai Magda, Komlósi Erzsébet énekelte), de mostanában gyakorta kontratenorok is éneklik. Budapesten 1996-ban, a Barokk Zenei Fesztivál alkalmából Derek Lee Ragin, a remek megjelenésű, kitűnő fekete kontratenor énekelte Orfeót. Vele különben a Philips kiadó készített egy teljes operafelvételt is, melyen Euridicét a világhírű szoprán, Sylvia McNair énekelte, s John Eliot Gardiner vezényelte a Monteverdi Kórust és az Angol Barokk Szólistákat.
Ferrier hangja és személyisége átsugárzik Orfeóján. Technikája rendkívül kidolgozott, hangja a legmagasabb rendű, igazi kontraalt. Tónusában rendkívüli módon elegyedik a gazdagság és a tisztaság. Ferrier nemcsak csodálatos hanggal, de olyan beleérző képességgel, mély átéléssel adja Orfeót, hogy nem lehet eléggé dicsérni a kiadót a felvétel újbóli megjelentetéséért.