Két új magyar korong a Haydn-év alkalmából

Zene

(MTI) - Gőz László hozzátette, hogy bár a BMC elsősorban a kortárs művek és jazzfelvételek kiadójaként ismert, cd-ik csaknem negyedrésze klasszikus műveket tartalmaz. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok A Megváltó hét szava a keresztfán című alkotását játszotta föl Takács-Nagy Gábor vezényletével az egyik lemezre, a másikra pedig az A-dúr (Melki) hegedűversenyt Baráti Kristóffal, a C-dúr (Il Distratto) szimfóniát és a D-dúr zongoraversenyt, amelynek zongoraszólamát a darabokat vezénylő Rohmann Imre játssza.

 
Gőz László abban a kiadványtömegben, amely Joseph Haydn halálának 200. évfordulója alkalmából megjelenik, ettől a két cd-től nem vár üzleti sikert, inkább azt a feladatot vállalták, hogy a magyar zenei élet egy időszakát dokumentálják.
 
A kiadó grafikusa, Bachmann Gábor a többitől eltérő, klasszicizáló külsőt tervezett a két cd-nek, amelyekhez a kísérőfüzet tanulmányát Dolinszky Miklós zenetörténész írta. Felidézi, hogy a megrendelés és a bemutató (1787) különleges körülményeire maga a szerző emlékszik vissza 1801-ben: "Mintegy tizenöt évvel ezelőtt felkért egy cádizi kanonok, hogy komponáljak zenekari művet Jézus utolsó hét szavára."
 
Dolinszky Miklós a másik cd elé azt írja, hogy a Haydn-oeuvre műfajilag is teljes körképet nyújtó gazdagságában a versenymű mindvégig alárendelt szerepet játszott. Az a tizenegy hegedűverseny, amely Haydn neve alatt terjedt, jelentős részben mások kompozíciója; a lemezen szereplő A-dúr hegedűverseny biztosan a szerzőé.