Az Operaliát 1993 óta minden évben más városban rendezik. Két évvel ezelőtt Budapesten tartották, de volt már Párizsban, Tokióban, Puerto Ricóban, Washingtonban, Mexikóvárosban és Bordeaux-ban is. Idén Moszkvában a Sztanyiszlavszkij és Nyemirovics-Dancsenko zenés színházban ad otthont a versenynek. Domingo nyilatkozatai szerint ezúttal azért az orosz főváros került sorra, mert már nagyon sok fiatal orosz énekes nyert díjakat a versenyen. Továbbá Domingo jó barátja Galina Visnyevszkaja, világhírű énekesnő, Msztyiszlav Rosztropovics gordonkaművész özvegye, aki tagja az Operalia zsűrijének is. A világhírű énekes elárulta, mindig sokat gondolkodott azon, milyen nehézségekbe ütköznek a tehetségek pályájuk kezdetén, ezért biztosít számukra lehetőséget arra, hogy felkeltsék a nagy impresszáriók, menedzserek figyelmét. Ám a versenyt nem csupán azért alapította, hogy megtalálják a legjobb énekeseket, hanem éppen a legjobbak között azokat keresik, akik személyiségük, jellemük és interpretációs erejük alapján nagy művészekké válhatnak.
A verseny zsűrijében neves énekesek, karmesterek, impresszáriók, casting-igazgatók és a világ nagy operaházainak igazgatói foglalnak helyet, köztük Bátor Tamás, a Bartók+ Miskolci Nemzetközi Operafesztivál ügyvezetője. A zsűritagok az Operalián díjazottakat vagy az ott feltűnt tehetségeket rendszerint meghívják saját színpadaikra, és maga Plácido Domingo sem téveszti szem elől később a felfedezetteket, sem énekesi, sem karmesteri, sem operaház-igazgatói minőségében. Idén minden díjból kettőt adnak ki: az első díj 30 ezer, a második 20, a harmadik 10 ezer dollárral jár. Emellett odaítélik a Birgit Nilsson operaénekesnőről elnevezett díjat Wagner és Strauss operaáriáinak legkiválóbb tolmácsolásáért, valamint a Plácido Domingo szüleinek emléket állító díjakat a zarzuela legjobb férfi és női előadóinak. (A zarzuela az opera sajátos, spanyol válfaja, amely a XVII. században keletkezett).